Een organisatie is zo sterk als haar medewerkers. Maar wat als een medewerker niet goed functioneert? Hoe ga je hiermee om als HR-professional of leidinggevende? Hoe stel je een specifiek verbeterplan op bij disfunctioneren van een medewerker? En hoe bouw je een dossier op?
Bij Hogeschool InHolland stapten meerdere werknemers naar de vertrouwenspersoon om te klagen over hun leidinggevende. Er zou sprake zijn van een angstcultuur en een onveilige werkomgeving. Zonder de meldingen te onderzoeken en zonder hoor- en wederhoor toe te passen, werd de leidinggevende direct een verbeterplan opgelegd. Was dit terecht of heeft de werkgever hierdoor verwijtbaar gehandeld?
Steeds meer werkgevers kiezen in een tijd van snelle veranderingen voor performance management. Een verstandige zet, zeker als je ook rekening houdt met de juridische aspecten aldus Mr. Astrid Zuidinga, advocaat arbeidsrecht bij AWVN.
Werknemers die vervolgd worden of reeds veroordeeld zijn voor bijvoorbeeld gewelds- of zedenmisdrijven, verliezen meestal hun reputatie op het werk. Maar dat niet alleen, de misdragingen kunnen ook nadelige gevolgen voor de reputatie van de werkgever en zelfs collega's opleveren. Hoe kun je als werkgever de eigen schade zoveel mogelijk beperken? En aan de zorgplicht ten aanzien van alle werknemers voldoen?
Ga uit van de kracht van medewerkers, is de centrale boodschap van de zogeheten StandOut-methode van Marcus Buckingham, die geënt is op een theorie die raakt aan die van Stephen Covey en zijn Circle of Influence. Agnes Jongkind, Senior HR Director bij ADP Nederland en spreker tijdens HR Day werkt er graag mee: ‘Het is een verfrissende methode die continu inzicht biedt in het welzijn van medewerkers en hun behoeften.’
In een tijd van snelle veranderingen heb je als organisatie mensen nodig die daar vlot op kunnen inspelen. Met goed performance management schep je de juiste omstandigheden voor medewerkers om goed hun werk te kunnen en willen doen en flexibel inzetbaar te kunnen zijn. Het klassieke performancemanagementsysteem – de traditionele HR-cyclus van jaarlijks doelen stellen voor medewerkers met aan het eind van het jaar een beoordelingsgesprek – voldoet al jaren niet meer. Maar hoe ga je van beoordelen naar ontwikkelen?
Performance Management zou een verbeterinstrument voor organisaties moeten zijn. Maar al te vaak is het een bureaucratisch gedrocht. In de uitgave Performance management in een agile werkomgeving pleiten auteurs Kilian Wawoe, Maud Schaapveld en Rutger Verbeet voor een alternatieve aanpak. ‘Een cultuur zoals topsporters die hebben zou ideaal zijn. Die vragen na iedere wedstrijd: wat kon er beter.’
HR-professionals spelen een cruciale rol in het bevorderen van gelijkwaardigheid. Zij zijn verantwoordelijk voor het opzetten van systemen en richtlijnen die zorgen voor een eerlijk en transparant promotieproces. Vijf belangrijke strategieën die HR kan implementeren.
Feedback is een cadeautje. Toch? Nou, dat geldt lang niet voor iedereen. Feedback geven en krijgen kan soms spannend of ongemakkelijk zijn. Je wil de ontvangende partij niet kwetsen en andersom wil je zelf ook niet gekwetst worden. Gelukkig zijn er een aantal trucs die je kunt hanteren om constructief met feedback om te kunnen gaan.
Een medewerker slaat een ander pad in en verlaat de organisatie. Het bericht bereikt je als donderslag bij heldere hemel. Heb je signalen over het hoofd gezien? Als HR professional is het belangrijk hier alsnog voldoende tijd aan te wijden. Zelfs als het voelt als verspilde moeite, want de werknemer vertrekt toch? Niets is minder waar.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.