Als HR-verantwoordelijke krijgt u regelmatig te maken met conflicten op de werkvloer die uit de hand dreigen te lopen. Hoe moeten leidinggevenden zich daarbij opstellen? En welke valkuilen moet u absoluut vermijden?
Reorganisaties, koerswijzigingen en andere ontwikkelingen, organisaties zijn anno 2016 continu in beweging. Dit heeft voortdurend gevolgen voor het werk van medewerkers. Toch is hét instrument om naar medewerkers te luisteren - het medewerkertevredenheidsonderzoek of MTO - de afgelopen jaren amper aangepast door organisaties.
Naar verwachting treedt op 1 juli 2016 de Wet Huis voor Klokkenluiders in werking. Alle werkgevers bij wie ten minste 50 personen werkzaam zijn, zijn dan wettelijk verplicht een interne meldregeling te hebben. Het Adviespunt Klokkenluiders adviseert werkgevers niet te wachten tot die tijd, maar tijdig een (aangepaste) interne meldregeling vast te stellen. De Ondernemingsraad heeft instemmingsrecht op de interne meldregeling. Het is daarom verstandig om de OR hier in een vroeg stadium bij te betrekken aldus het adviespunt.
Ruim één op de vier medewerkers heeft wel eens een conflict gehad met de werkgever. Mannen en vrouwen lossen een dergelijk conflict net even anders op. Dit blijkt uit het Rechtsbijstand Onderzoek van Nationale-Nederlanden.
In ons bedrijf houden wij nog steeds elk jaar beoordelingsgesprekken. Managers hebben er hekel aan, het kost hen veel tijd, medewerkers hebben er hekel aan, ze vinden het doorgaans demotiverend. Moeten we stoppen of moeten we onze managers beter leren beoordelen en coachen? Wat vindt u?
Het is jammer dat feedback vaak als negatief wordt ervaren. Dat heeft vaak te maken met emoties. Ergernissen worden uitgesproken, waardoor iemand zich aangevallen kan voelen. Of anderen zijn het niet eens met iets wat iemand heeft gemaakt, terwijl de maker er juist zo trots op is. Dat is confronterend en lang niet altijd leuk. Maar het kan vaak juist voor leerzame inzichten zorgen.
Dat volwassen hersenen volgroeid zijn, betekent niet dat ze nooit meer veranderen. Op latere leeftijd kunnen er nog nieuwe zenuwcellen bij komen. En als gevolg vandoor leren en training kunnen tussen zenuwcellen nieuwe verbindingen gemaakt worden en anderen verstevigd. Maar hoe zorg je er voor dat je brein gemakkelijk verbindingen blijft maken?
Veel organisaties gaan uit van de verkeerde veronderstelling dat prestatiemanagement betekent dat je aan het eind van het jaar via een vaste systematiek beoordeelt en beloont. Eneco Groep gooide in 2014 het roer om. Arnia de Rijk, (destijds) Programmamanager Prestatiemanagement: “Prestatiemanagement betekent dat je als leidinggevende regelmatig een dialoog met je medewerkers voert en echt leiding geeft: je geeft richting, je waardeert en verbetert prestaties en je ontwikkelt jezelf.”
Een organisatie moet het hele jaar aan prestatiemanagement doen, maar richt vaak aan het eind van het jaar een beoordelings- en beloningsproces in. Dit proces aan het eind van het jaar leidt er vervolgens toe dat de rest van het jaar bijna geen goede gesprekken worden gevoerd. Een frustrerend proces, aldus Arnia de Rijk, Programmamanager Prestatiemanagement bij Eneco. Het energiebedrijf gooide het roer dan ook om.
Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) heeft bepaald dat bedrijven mogen meelezen met privéberichten verstuurd onder werktijd zo meldt de Telegraaf.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.