Op woensdag 1 maart wordt voor de vijftiende keer de Nationale Complimenten Dag gehouden. De uitdaging is om die dag drie complimenten uit te delen in je omgeving. Dat is geen overbodige luxe, want als Nederlanders staan we bekend als een kritisch volk. We zien en benoemen eerder wat er misgaat of beter kan. Dit terwijl het geven van complimenten een cruciale vaardigheid voor moderne ondernemers en leiders is. Maar hoe doe je dat precies? 5 tips
“Ruim de helft van de medewerkers in Nederland overweegt een overstap naar een andere werkgever, liever vandaag dan morgen.” Dat schreef Het Financieele Dagblad naar aanleiding van het gepubliceerde onderzoek van HR-dienstverlener Raet. De aantrekkende economie lijkt een verschuiving op gang te brengen. Medewerkers staan weer open voor vernieuwing en organisaties maken zich steeds meer zorgen of hun organisatie wel aantrekkelijk genoeg is om nieuwe medewerkers aan te trekken en huidige medewerkers te behouden. Maar wat maakt een organisatie nu eigenlijk aantrekkelijk voor (potentiële) medewerkers?
Maar liefst 77 procent van het Nederlandse bedrijfleven verwacht dat dit jaar hun performance management aangepast moet worden. Onder de HR-verantwoordelijken ligt dit percentage zelfs op 94 procent, zo blijkt uit onderzoek van TruQu onder medewerkers van 107 organisaties.
Nederlanders zijn in verhouding met hun Europese collega’s het meest energiek en productief gedurende de werkdag. Daarnaast hebben Nederlandse werknemers het minst last van energydips: een op de drie geeft aan zich minder energiek te voelen na de lunch, tegenover 47 procent in de rest van Europa. Dit blijkt uit het European Eating at Work onderzoek van Eurest, uitgevoerd door TNS onder 9.477 werknemers in tien Europese landen.
Performance management wordt door veel organisaties ondergewaardeerd. Terwijl het zoveel in zich heeft. Maar dan moet je wel breken met oude paradigma’s.
De arbeidsmarkt is continue in beweging. Oude beroepenstructuren voldoen niet meer. Organisaties moeten zich daarvoor openstellen, ook voor bestaande functies. Tijd om de functieomschrijvingen eens goed tegen het licht te houden.
Nederlandse werknemers vinden de gewoontes van hun collega’s regelmatig storend. De vervelende gewoontes lijken in eerste instantie onschuldig, maar kunnen een serieuze belemmering vormen voor de samenwerking en werksfeer in organisaties. Werknemers ontvangen bijvoorbeeld regelmatig belangrijke informatie te laat, worden onderbroken in vergaderingen of moeten de ‘rotzooi’ van een collega opruimen.
De huizenmarkt is inmiddels weer ‘booming’. Dit betekent ook dat veel werknemers hun werkgever benaderen voor een werkgeversverklaring ten behoeve van de bank. Zonder een dergelijke verklaring is het verkrijgen van een hypotheek meestal onmogelijk. In sommige gevallen rijst de vraag of de gevraagde verklaring wel kan worden afgegeven en of daarmee geen verkeerde verwachtingen worden gewekt. Er zijn namelijk risico’s bij (bewuste) onjuistheid van de verklaring.
Organisaties profiteren vaak niet maximaal van de kennis die een stagiair in huis heeft. Met deze 7 tips haalt u voor beide partijen het meest uit de meewerk- of afstudeerperiode.
Sinds het voorjaar werkt de afdeling Corporate Clients van Rabobank met een feedback-app. Het is een pilotproject waaraan ongeveer 300 medewerkers deelnemen. Wat zijn de eerste ervaringen met deze vorm van e-feedback?
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.