Om feedback vragen bij collega’s, klanten en leidinggevenden zou de creatieve prestaties van medewerkers verhogen. Maar is dit wel altijd het geval? Nee, een gunstig effect hangt in hoge mate af van de werkomgeving.
“Wij geloven in elkaar vaker informeren over wat wij doen en hoe wij dat doen,” aldus Monique van Ruitenburg, manager HR Servicecenter over de reden dat Sogeti Nederland ruim een jaar geleden e-feedback invoerde. Sogeti noemt zich een innovatieve IT-dienstverlener en ziet de 2400 werknemers als technology leaders.
“Wij vonden het niet meer bij ons bedrijf passen dat een manager eenzijdig via e-mail om feedback vraagt over een medewerker.” Die constatering leidde bij digital agency Valtech tot de keuze voor een tool die meer informatie kon opleveren én medewerkers het gereedschap zou geven om zelf beter te kunnen worden.
Nederlandse kantoormedewerkers verkiezen een vrolijke collega boven een slimme. Vooral jongere werknemers hechten weinig waarde aan de intelligentie van een collega, slechts 2 procent van hen zegt dat hun ideale collega slim moet zijn.
Het functioneringsgesprek, niet te verwarren met het beoordelingsgesprek, is een belangrijk element van loopbaanbeleid en het middel bij uitstek om in contact te blijven met uw werknemers. Uit een functioneringsgesprek kan nuttige informatie komen waarmee u mogelijk de bedrijfsvoering kunt verbeteren. Handig! Maar kent u de do’s en dont’s in een functioneringsgesprek?
Ruim een kwart van werkend Nederland is niet betrokken bij collega’s en 14 procent geeft aan de meeste collega’s niet te kennen.
Uit een functioneringsgesprek kan nuttige informatie komen waarmee u mogelijk de bedrijfsvoering kunt verbeteren. U krijgt een goed beeld van wat er leeft binnen uw organisatie en problemen kunt u mogelijk aan de bron aanpakken. Hoe zorgt u voor een effectief functioneringsgesprek?
Ze waren het allemaal met elkaar eens, de HR-managers op de netwerkborrel: duurzame inzetbaarheid, mobiliteit, professionalisering, cultuurverandering, het moest allemaal voortkomen uit 'het goede gesprek'.
Werknemers in de sector zorg en welzijn zijn over het algemeen redelijk gelukkig in hun werk. Gemiddeld geven zij hun werk een 6,8 als rapportcijfer. Dat blijkt uit de online peiling Werkgeluk van PGGM&CO, de ledenorganisatie van PGGM, in het kader van de Dag van de Arbeid. Ruim zevenduizend mensen, waaronder ook oud-werknemers in zorg en welzijn, vulden een korte vragenlijst in.
Maar liefst vier op de tien medewerkers ervaren hun werk als niet zinvol. Zij zijn minder bevlogen in hun werk, hebben geen regie en laten hun baan niet aansluiten op hun drijfveren en talent. Hierdoor zijn zij minder gelukkig dan medewerkers die hun werk wel zinvol vinden. Dit terwijl werknemers die gelukkig zijn, het verschil maken voor organisaties.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.