Het einde van het jaar nadert, dus is bij veel organisaties het jaarlijkse ritueel van beoordelingsgesprekken in volle gang. Als die gesprekken al gevoerd worden... En is het eigenlijk wel nuttig?
Gelukkige werknemers zijn goud waard voor de werkgever. Ze zijn actiever, productiever en minder vaak ziek. Maar wat is het geheim van de gelukkige werknemer? En hoe kun je het geluk van werknemers vergroten?
Meer dan een kwart (28%) van de Nederlandse kantoormedewerkers krijgt geen beoordeling over hun functioneren. Vindt dit gesprek wel plaats, dan kan een derde zich niet vinden in de beoordeling. Dit blijkt uit onderzoek van TrainTool onder ruim 1.000 kantoormedewerkers in Nederland.
34 procent van de Nederlandse werknemers vindt het beoordelings- of functioneringsgesprek een stressvolle aangelegenheid. In 28 procent van de gevallen nemen zwaktes en verbeterpunten namelijk de overhand. Slechts 16 procent van de werknemers zegt dat de focus op talenten en kwaliteiten ligt. Werkend Nederland wil dat de beoordeling positiever ingericht wordt. Zo wenst 35 procent meer aandacht voor ontwikkelmogelijkheden.
Kritische feedback blijft een gevoelig onderwerp op de werkvloer. Opvallend is dat het geven van feedback vaker zenuwen opwekt dan het krijgen van kritiek. Zo krijgt 46 procent van de werknemers knikkende knieën van het geven van feedback, tegenover 34 procent die er zenuwachtig van wordt om kritische feedback in ontvangst te nemen. Dit blijkt uit onderzoek van TrainTool onder ruim 1.000 kantoormedewerkers in Nederland.
Nederlandse werknemers geven hun werkbetrokkenheid een score van 7,8 en de organisatiebetrokkenheid een 6,5. Dit betekent dat zij over het algemeen gelukkig zijn met het werk dat ze doen, maar niet echt met de organisatie waarin ze dat werk doen.
Niet januari, maar net na de zomervakantie blijkt de ideale tijd voor goede voornemens, las ik afgelopen week in de Volkskrant. Waarom? In september beginnen voor veel mensen nieuwe routines en dat maakt het makkelijker om andere veranderingen door te voeren. Bovendien zijn we meer ontspannen en beter uitgerust aan het eind van de zomerperiode, dan na een drukke decembermaand.
Om feedback vragen bij collega’s, klanten en leidinggevenden zou de creatieve prestaties van medewerkers verhogen. Maar is dit wel altijd het geval? Nee, een gunstig effect hangt in hoge mate af van de werkomgeving.
“Wij geloven in elkaar vaker informeren over wat wij doen en hoe wij dat doen,” aldus Monique van Ruitenburg, manager HR Servicecenter over de reden dat Sogeti Nederland ruim een jaar geleden e-feedback invoerde. Sogeti noemt zich een innovatieve IT-dienstverlener en ziet de 2400 werknemers als technology leaders.
“Wij vonden het niet meer bij ons bedrijf passen dat een manager eenzijdig via e-mail om feedback vraagt over een medewerker.” Die constatering leidde bij digital agency Valtech tot de keuze voor een tool die meer informatie kon opleveren én medewerkers het gereedschap zou geven om zelf beter te kunnen worden.