Door de coronacrisis ligt de focus van organisaties eenzijdig op de korte termijn. De vraag is nu hoe we efficiëntie en controle kunnen ombuigen naar een model dat de mens juist centraal stelt. Dit blijkt de rode draad van de ‘Future of Work’, twee bijeenkomsten waar 17 HR-directeuren van toonaangevende Nederlandse organisaties samen kwamen.
Naarmate de coronacrisis langer duurt, kampt 29% van de werkenden met steeds meer werkstress. 38% doet zijn/haar werk met minder plezier en 21% zegt dat de sfeer op het werk steeds grimmiger wordt. Ook geeft ruim 1 op de 3 ondervraagden aan dat het verzuim op het werk toeneemt. Een vijfde stelt dat de onderlinge spanningen op de werkvloer oplopen.
Er zijn twee dingen waar wij bij Happy Office rotsvast in geloven. Allereerst in een positieve werkcultuur, oftewel een cultuur waarin werkgeluk centraal staat. Dat draagt bij aan het welzijn van medewerkers en het succes van organisaties. Daarnaast geloven we dat je zo’n cultuur alleen kunt bouwen door kleine stappen te zetten en te experimenteren. We schreven er een boek over 'Het Happy Office manifest, de vier pijlers van een positieve werkcultuur'.
‘Nederland moet echt alles op alles zetten om het coronavirus te bedwingen.' MKB-Nederland en VNO-NCW herhalen hun oproep aan iedereen om zich aan de regels te houden om nog strengere maatregelen te voorkomen. 'Het is ongelofelijk vervelend dat we in deze situatie terecht zijn gekomen. Het is een hard gelag voor heel veel ondernemers, vooral voor die branches die nu wederom hard worden getroffen. We gaan in gesprek met het kabinet over aanpassingen in het derde steunpakket. Verder is het belangrijk om de komende drie weken te gebruiken om de testcapaciteit op te schalen.'
Kent u de uitvalrisico’s onder de medewerkers van uw organisatie? Heeft u een effectief beleid op het gebied van duurzame inzetbaarheid? Hoeveel tijd besteedt u aan dit onderwerp? En wilt u weten waar u nu staat? Doe dan mee aan dit onderzoek van HR-dienstverlener Robidus en HR Praktijk.
Drie maanden in de corona-crisis geeft 6 op de 10 werknemers aan dat hun werk is veranderd. Het aantal gerapporteerde burn-out klachten is van hetzelfde niveau als voor de crisis. Ook de werk/privé-balans is niet veranderd, blijkt uit onderzoek van TNO onder ruim 10.000 werknemers*. De resultaten lijken te duiden op een goede veerkracht bij de werknemers.
Nu een deel van de bedrijven langdurig een lagere productiviteit kent, neemt het belang van zoeken naar ander werk toe. Het Centraal Planbureau adviseert het kabinet dan ook de NOW-regeling af te bouwen en werknemers te ondersteunen met omscholing en begeleiding van werk-naar-werk.
Organisaties staan aan begin van een grote uitdaging. De afgelopen maanden hebben zij ervaren hoe hun medewerkers en managers omgaan met een globale crisis. De focus was overleven. Maar de volgende fase breekt aan: herontwerpen en groeien. Of worden we toch nog opgeschrikt door een tweede coronagolf? In elk van die scenario’s speelt de data-gedreven en mensgerichte werkgever een hoofdrol. Want die zal in staat zijn iedere medewerker een gezonde en motiverende (thuis)werksfeer te bieden die nodig is om weer te floreren.
Een kwart van de Nederlandse werknemers zou het niet met de leidinggevende bespreken als hij/zij psychische problemen zou krijgen, zo laat nieuw onderzoek van Tilburg University zien. Dat betekent dat de leidinggevende dan ook geen steun of werkaanpassingen kan bieden om te helpen voorkomen dat deze werknemers uitvallen. Hier ligt mogelijk een belangrijke sleutel naar de preventie van psychisch verzuim en verlies van werk.
De betrokkenheid van medewerkers bij hun werkgever is tijdens de coronacrisis gegroeid. Tegelijkertijd zijn medewerkers ook zeer tevreden over thuiswerken en staan maar weinigen te trappelen om weer naar kantoor te gaan.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.