De computer gaat werk overnemen van overbelaste wijkverpleegkundigen zo meldde minister Helder vorig jaar aan de Tweede Kamer. Technologie zal het personeelstekort in de zorg echter niet verhelpen aldus Ferdy Verboom, manager in de zorg. "Heb meer oog voor culturele verschillen, zodat ook werknemers met een migratieachtergrond kiezen voor de zorgsector," is zijn advies. Bijvoorbeeld door meer te kijken naar de nieuwe zorgwaarden uit de wij-cultuur die mensen met een migratieachtergrond met zich meebrengen. En daar je diversiteitbeleid op aan te passen.
Het besef dat diversiteit en inclusie op de werkvloer belangrijk zijn en een organisatie veel kunnen opleveren dringt tot steeds meer organisaties door. Maar hoe zet je dat besef om in actie? Hoe voorkom je dat het bij holle woorden en flitsende diversiteitsfrases blijft? Kauthar Bouchallikht en Zoë Papaikonomou interviewden 41 diversiteitsprofessionals en inclusieonderzoekers over hun kennis en ervaringen in het werkveld van diversiteit en inclusie. Hun boek De inclusiemarathon is daar de neerslag van. Onlangs uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar 2022. Een korte samenvatting.
Gendergelijkheid is een belangrijk onderwerp binnen het beleid Diversiteit, Gelijkwaardigheid en Inclusie (DGI) bij a.s.r. Om te monitoren of het beleid ook in de praktijk goed uitpakt, voert a.s.r. onder andere jaarlijks een Gender Pay Gap analyse uit. Hieruit blijkt dat mannen en vrouwen bij a.s.r. gelijk worden beloond bij gelijk werk. Daarmee is de Gender Pay Gap bij a.s.r. 0%. De (gecorrigeerde) loonkloof bij Nederlandse bedrijven is 5%, in het nadeel van vrouwen.
Organisaties is er veel aan gelegen om verzuim te voorkomen en in te zetten op preventie om werknemers vitaal en bevlogen te houden. Maar ondanks de goede bedoelingen lijken alle inspanningen in de praktijk niet echt te zorgen voor lager verzuim en bestaat vitaliteit en bevlogenheid veelal alleen op papier. Waarom is preventiebeleid zo weerbarstig en hoe kom je in de praktijk tot blijvend vitale en bevlogen medewerkers?
Ruim een derde van de HR-professionals in Nederland (37%) vreest dat medewerkers binnen hun organisatie de huidige werkdruk niet meer aan kunnen. Dit terwijl het zorgen voor een aanvaardbare werkdruk binnen de organisatie als geheel door ruim een kwart van de HR-professionals (28%) als één van de grootste uitdagingen wordt gezien.
Leidinggevenden zien dat hun organisaties beïnvloed worden door digitale vermoeidheid, ziekteverzuim en het verlies van talent zo blijkt uit het Global Talent Trends Report van Mercer Nederland. Uit het rapport blijkt verder dat niet het salaris maar het merk in combinatie met de reputatie de belangrijkste reden is voor werknemers om bij een bedrijf te gaan werken, gevolgd door baanzekerheid. 'Bedrijven moeten de overstap gaan maken naar een meer werknemersgerichte aanpak'
Voor NEUF & Associates, een interim management- en adviesbureau in de ruimtelijke ontwikkeling, is werkgeluk één van de vijf thema’s waarop gestuurd wordt. Onlangs gingen alle collega’s op werkvakantie in Gorssel, om een week lang de verbinding op te zoeken met elkaar. "Een week op elkaars lip in een afgezonderde omgeving doet wat met mensen. De meeste professionals hebben hun eigen projecten, die ze bij de opdrachtgever uitvoeren. Het komt voor dat de collega’s elkaar weken achter elkaar niet zien. Door dit soort activiteiten ontmoeten mensen elkaar en blijven ze zich verbinden aan het bedrijf."
Werkgevers hebben in 2021 minder vaak regelingen getroffen om werknemers te beschermen tegen psychosociale belasting. Ze geven ook aan dat hun werknemers minder autonomie in hun werk hebben dan in eerdere jaren. Dit blijkt uit de Werkgevers Enquête Arbeid 2021 van TNO die tweejaarlijks wordt gehouden bij ongeveer 4.500 bedrijven en instellingen in Nederland.
In vacatureteksten in Nederland, België en Duitsland wordt actief gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer steeds vaker aangemoedigd. Opvallend is dat Nederland als fietsland in vacatures die inspelen op woon-werkverkeer per fiets is ingehaald door Duitsland.
LHBTI-werknemers lopen tegen extra uitdagingen aan op de werkvloer, mede doordat zij vaker niet worden gehoord of worden gezien door werkgevers. Organisaties slagen er onvoldoende in om de problemen van deze en andere ongeziene en ongehoorde groepen boven tafel te krijgen en aan te pakken. Om werkgevers te helpen op een goede manier het gesprek aan te gaan met LHBTIQ+-werknemers en andere groepen die op de werkvloer met extra uitdagingen te maken krijgen, heeft een groep Nederlandse wetenschappers de P.INC Postercampagne ontwikkeld. De posters haken in op de behoefte van werkgevers om gevoelige onderwerpen als seksuele oriëntatie, burn-out en overgangsklachten bespreekbaar te maken op de werkvloer.