Logo
  • Blog
  • 4 mei 2017

Het goede gesprek. De oplossing voor alles...?

Ze waren het allemaal met elkaar eens, de HR-managers op de netwerkborrel: duurzame inzetbaarheid, mobiliteit, professionalisering, cultuurverandering, het moest allemaal voortkomen uit 'het goede gesprek'.

Het lijkt ondertussen de HR-oplossing voor alles, het 'goede gesprek tussen leidinggevende en professional.' Blijkbaar volgt er een wonderbaarlijke transformatie bij elke medewerker als hij een half uur constructief met zijn leidinggevende heeft zitten babbelen. Áls die leidinggevenden het althans zouden doen, áls die leidinggevenden het zouden kúnnen. Want dat is natuurlijk waar al die HR managers hun zorgen over uitten: de manager wil niet, durft niet, kan het niet of beweert geen tijd te hebben.

Ik ben nog nooit veranderd door een goed gesprek met een leidinggevende. Ik heb nog nooit een mens zien veranderen nadat zijn leidinggevende hem doordringend aankeek en zei: "maar Herman, wat wil je nu écht...diep van binnen."
In een gesprek met leidinggevenden zijn medewerkers vooral op hun hoede. Het is immers degene die hen (doorgaans helaas nog steeds) beoordeelt. "Hoe kom is over, zeg ik het goede, wat wil ze van me," dat is wat ze werkelijk denken.

Mensen veranderen niet door gebabbel en gebemoei door overijverige managers. Ze veranderen door gebeurtenissen en sociale druk van de groep. Zorg voor inspirerende ontmoetingen, indrukwekkende gebeurtenissen. Moedig andersdenkenden aan naar voren te stappen in de groep. Zorg dat professionals elkaar op verrassende wijze treffen. Laat dáár het gesprek plaatsvinden. Maar hou op met van een manager te verwachten dat hij of zij een soort nep goeroe of amateur therapeut is. Als ze die kwaliteiten zouden bezitten zouden ze wel een ander beroep hebben gekozen.

Producttips

Ook interessant

Voorspelt Learning Agility teamsucces?
Succesvolle teams zijn belangrijk voor organisaties