Wist u dat een vertrekkende medewerker al gauw twee jaarsalarissen kost? Er moet immers een nieuwe kracht geworven, gevonden, ingewerkt en opgeleid worden. Het is daarom, zeker nu, belangrijk dat de huidige medewerkers een hoge betrokkenheid hebben met de organisatie. Werkgevers die het best beoordeeld worden door hun medewerkers hebben namelijk veel minder last van personeelsverloop dan andere organisaties.
Meer dan driehonderd bedrijven moeten de WW-gelden terugbetalen aan het UWV. Deze bedrijven hebben hun werknemers eerder ontslagen dan dat de WW-deeltijdregeling toestaat. De regeling moest Nederlandse bedrijven helpen de recessie door te komen.
Als werknemers op vakantie gaan kunnen ze het werk toch niet helemaal thuis laten. Veel Nederlanders zijn gewoon bereikbaar voor belangrijke zaken op hun werk. Maar liefst één op de vijf mannelijke vakantiegangers leest regelmatig zijn mail. De vrouwelijke vakantieganger is echter minder bereikbaar voor haar werk, slechts zeven precent checkt haar mail.
UWV heeft voor 2011 de premie van het WGA-risico (regeling werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikte) vastgesteld. De verzekerde gaat gemiddeld 0,62 procent premie betalen. UWV heeft de lastendekkende WGA-premie voor 2011 vastgesteld op 0,53 procent. Daarbovenop komt nog 0,09 procent die door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is vastgesteld.
Vrijheid, dat zoeken hoger opgeleiden vooral in hun eerste baan. Dit is onderzocht door de site Kiesjewerkgever.nl onder meer dan 5.000 starters. Starters geven aan graag bij een organisatie te werken met een platte hiërarchische structuur waar veel in projecten gewerkt wordt. Binnen een dergelijke organisatie verwacht men de vrijheid te vinden om eigen zaken op te pakken.
Gebrek aan interne communicatie en het feit dat verschillende kennisbronnen niet aan elkaar gekoppeld zijn. Dat wordt door P&O’ers gezien als de belangrijkste HR-knelpunten. Ongeveer 40 procent van de ondervraagden geeft dit aan in het HR-transformatie onderzoek van Berenschot.
Werknemers vinden dat werkgevers een grotere rol kunnen spelen in de verbetering van de gezondheid van hun personeel, zo blijkt uit de Global Workforce Index van Kelly Services.
Het gebruik en meten van prestatieindicatoren is nog niet erg ingeburgerd op HR-afdelingen. Zelfs bij de meest gebruikte indicator verzuim gebeurt dit maar bij 20 procent van de organisaties op maandelijkse basis. De indicatoren winst en omzet worden zelfs door minder dan de helft van de HR-verantwoordelijken gebruikt.
Hoe creëer je binnen de organisatie een gevoel van overvloed waarmee je niet alleen medewerkers betrokken houdt, maar tegelijkertijd waarde biedt voor klanten, aandeelhouders en andere stakeholders? Dat is de vraag die managementgoeroe Dave Ulrich probeert te beantwoorden in zijn nieuwste boek The Why of Work.
De overgrote meerderheid van de Nederlanders solliciteert het liefst via e-mail. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van StepStone.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling