Door de crisis zitten veel bedrijven in financieel zwaar weer, wat gevolgen heeft voor de salarishuishouding. Het tekort aan geldelijke beloning proberen veel werkgevers te compenseren door het aanbieden van exotische secundaire arbeidsvoorwaarden. Medewerkers begrijpen weliswaar vaak wel dat een loonsverhoging niet mogelijk is, maar hebben wel behoefte aan een vorm van waardering.
Organisaties met lagere investeringen op het terrein van HR worden vaker gekenmerkt door een hoger ziekteverzuim en personeelsverloop. Hoewel zeker in tijden van crisis een efficiënte HR-afdeling wenselijk is, kan dit zijn doel voorbij schieten en leiden tot aanzienlijk hogere kosten voor de organisatie, zo blijkt uit het onderzoek ‘Ken- en stuurgetallen personeelsmanagement’ van organisatieadviesbureau Berenschot en HR Strategie.
De tijd dat organisaties puur kijken naar het uurtarief van een zzp’er is voorbij. Natuurlijk willen bedrijven kosten besparen, maar zij huren zzp’ers met name in vanwege hun expertise en bijdrage aan innovatie. Zzp’ers denken daar precies hetzelfde over. Zij willen afgerekend worden op hun performance zo blijkt uit het onderzoek van sourcing partner FastFlex onder 617 zzp’ers.
De gemaakte loonafspraken verschillen onderling sterk van elkaar in 2013 én 2014. Dat stelt werkgeversvereniging AWVN in haar maandelijkse voortgangsrapportage over het lopende cao-seizoen. Deze zogeheten sterke loondifferentiatie is sectoraal bepaald: er is een verschil zichtbaar tussen afspraken over de loonontwikkeling in de industrie en de loonontwikkeling in de dienstensector. Dit valt grofweg samen met het verschil tussen exporterende bedrijven en bedrijven die gericht zijn op de binnenlandse markt.
In deze tijd van verandering en economische druk is verantwoord investeren in verbetering en vernieuwing van de bedrijfsvoering cruciaal. Het is daarbij belangrijk dat schaarse budgetten die worden ingezet een maximaal rendement opleveren.
De mens van tegenwoordig is verworden tot een steeds autonomere kenniswerker. Maar wie is die medewerker, die een centrale positie inneemt in de kenniseconomie eigenlijk? Dit artikel biedt een kijk op de optimale werkomgeving aan de hand van visies van organisatiedeskundigen en filosofen.
Het zogeheten racewagenmodel is een model dat geschikt is voor het doorlichten van de inkoopfunctie bij de overheid en niet-productie bedrijven. Dit inkoopmodel is vertaald naar een FM-model, dat een helder en vooral samenhangend beeld schetst van het facilitaire domein. Dit model is goed toepasbaar als leidraad bij het opstellen van een facilitair plan, bij het beoordelen van een facilitaire situatie en bij het aan (toekomstige) studenten verduidelijken van ‘waar het bij FM over gaat’. Dit artikel geeft een uitleg over het racewagenmodel als toepassing bij facilitaire vraagstukken.
Bij het voorspellen van de toekomst blijft de factor onzekerheid altijd bestaan. Toch zijn er instrumenten waarmee toekomstige richtingen bekeken worden en op basis waarvan besloten kan worden welke acties daar het beste bij passen. Scenarioplanning is zo’n instrument dat ingezet kan worden bij strategisch Facility Management.
In haar artikel ‘De Homo Sapiens Energeticus’ pleit de auteur ervoor de mens centraal te stellen in een mensgericht huisvestingsmodel. Haar model biedt hiervoor handvatten. De werkplek van (kinder)boekenschrijver Roald Dahl illustreert waartoe deze visie in extremis kan leiden.
Voor velen is een comfortabel binnenklimaat synoniem aan airconditioning. Maar recente onderzoeken laten zien dat in de praktijk gebouwen zonder luchtkoeling door gebruikers hoger worden gewaardeerd dan gebouwen met airconditioning. Kennelijk is er iets mis met de huidige wijze van ontwerpen.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.