In dit tweede deel van 'Strategie onder de knie' wordt ingegaan op de betekenis van opdrachtgever-opdrachtnemerrelaties. Er wordt eerst aangegeven hoe deze relaties kunnen worden getypeerd, daarna worden handreikingen gegeven voor implementatie en tenslotte wordt een praktijkvoorbeeld gegeven.
Informatie en Communicatie Technologie en facility management werken in de praktijk onvoldoende samen. Ze maken te weinig gebruik van wederzijdse expertise en competenties en bieden hun diensten onnodig versnipperd aan. Daarmee doen zij de klant geen recht en worden kansen gemist. Samenwerking leidt tot een nog betere prijs-kwaliteitverhouding van de dienstverlening. En dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen, in een tijd waar elk dubbeltje wordt omgedraaid en zaken als one-stop-shopping en geïntegreerde serviceconcepten steeds vaker worden geïmplementeerd.
De medewerker is het kapitaal van de organisatie. Een welbekende kreet, maar wat kan of moet een facility manager hiermee? Door als manager de kennis en vaardigheden van de medewerker te beschouwen als het belangrijkste kapitaal kan de facility manager zijn facilitaire organisatie optimaliseren.
Over contractvorm, arbeidstijden, beloning en competentieontwikkeling worden steeds vaker geïndividualiseerde afspraken gemaakt tussen werkgever en werknemer. Soms vormen deze afspraken een nadere uitwerking of invulling van keuzemogelijkheden uit de CAO (bijvoorbeeld a la carte systemen); in toenemende mate zijn ze het resultaat van 'onderhandelingen' tussen leidinggevende en medewerker over inspanningsverplichtingen over en weer. Afspraken waaraan men elkaar ook houdt.
Facilitaire functies kunnen op verschillende manieren worden georganiseerd en bestuurd: functiegeoriënteerd of ketengeoriënteerd. De feitelijke invulling binnen een organisatie is afhankelijk van de ontwikkelingsfase van die organisatie. De geïntegreerde facilitaire organisatie is verantwoordelijk voor het efficiënt organiseren van huisvesting en services voor de moederorganisatie.
Onbegrip, conflicten en teleurstellingen zijn vaak het gevolg van slechte communicatie. In een werksituatie kan dit bovendien gepaard gaan met onnodig hoge kosten en gemiste kansen op topprestaties. Hier is een goede communicatie dus van essentieel belang. Om dit te verwezenlijken is het nodig inzicht te krijgen in het communicatieproces en vervolgens de juiste vaardigheden te ontwikkelen die dit proces succesvol moeten laten verlopen.
Steeds meer organisaties erkennen het belang van Facility Management. Deze waardering leidt tot een verdergaande professionalisering van de facilitaire organisatie en het facilitaire proces. Waaruit bestaat het facilitaire proces van de facilitaire organisatie en op welke wijze kan dit geoptimaliseerd en ondersteund worden door het ontwikkelen en inzetten van instrumenten?
Strategie wordt vaak beschouwd als een opeenvolgend proces waarbij een organisatie, na een grondige omgevingsanalyse, een bedrijfsplan ontwikkelt en formuleert. Vervolgens moet dit bedrijfsplan worden gerealiseerd. Aldus gaat Facility Management met goede moed aan de slag en constateert dat de praktijk weerbarstiger is dan de eenvoud van een driestappenplan.
Werknemers met lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en oogklachten, maar ook met klachten over tocht en droge lucht op kantoor; een moeilijk meetbaar gegeven. Zijn de klachten reëel of worden ze gesimuleerd? Psychische en somatische kenmerken en conflictbeheersende adviezen.
Een onbeleefde receptionist is één van de grootste irritaties van bezoekers van een organisatie. Een goede ontvangst kan het verschil maken voor uw bedrijf. Maar waar herken je een goede receptionist aan?
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling