Als beide kamers instemmen met het wetsvoorstel Harmonisering instrumenten Participatiewet wordt de doelgroep van de no-riskpolis en mobiliteitsbonus per 1 januari 2016 uitgebreid. Ook wordt de bonus fors verlaagd. Het kan echter ook zo zijn dat er voor een medewerker niet alleen loonkostensubsidie wordt verkregen maar ook een mobiliteitsbonus.
Iedereen die ooit z’n rijbewijs heeft gehaald, weet vast nog wel hoe de lessen gingen. Maar stel nou dat de instructeur niet zei: ‘zet de versnelling in de één, laat de koppeling opkomen en geef gas’, maar: ‘sla je theorieboek open op bladzijde twaalf’. En dat hij niet vervolgde met: ‘neem de volgende afslag links’, maar met: ‘er zijn verschillende tekenen waaraan je een voorrangsweg herkent’. Je zou op z’n zachtst gezegd heel raar staan te kijken.
Zelfstandige interim professionals, die ongeveer een kwart van het totaal aantal zzp’ers uitmaken, zijn zeer tevreden over hun opdrachtgever. De tevredenheid is vooral hoog aan het begin van de opdracht. Over zaken als feedback, evaluatie en de afronding, zijn interim professionals wat minder tevreden.
Bedrijven en organisaties geven op verschillende manieren invulling aan de nieuwe regels van de Wet werk en zekerheid (WWZ). ICT bedrijf Reports biedt standaard vaste contracten aan na een strenge selectieprocedure. Internationaal consultancy bedrijf &Samhoud streeft naar langdurige betrokkenheid van hun medewerkers, door ze na een half jaar een vast contract aan te bieden. Onderwijsvereniging PON geeft door de Wwz 50 procent meer vaste contracten aan invallers. De directeuren uit verschillende organisaties leggen uit wat de nieuwe wet voor hen betekent.
Een meerderheid van de Nederlandse zelfstandige professionals (zp’ers) geeft de voorkeur aan het werken voor een startup of lean-organisatie. Ruim 65 procent van de zp’ers ziet zichzelf niet werken bij een multinational, omdat zij zich onvoldoende identificeren met de cultuur van deze logge organisaties. Dat blijkt uit onderzoek van sourcing partner FastFlex in samenwerking met ABN AMRO onder meer dan 1.500 Nederlandse zp’ers.
De belastingherziening die op Prinsjesdag 2015 wordt gepresenteerd, heeft twee doelstellingen. Een begrijpelijker belastingwetgeving voor burgers en bedrijven en een beter uitvoerbare wetgeving voor de Belastingdienst. De tweede doelstelling betreft de verlaging van de kosten op arbeid.
Doorstarten van een gefailleerde onderneming wordt bemoeilijkt door de Wet werk en zekerheid die per 1 juli 2015 het ontslagrecht wijzigt. Extra kosten kunnen ertoe leiden dat een doorstart niet interessant is en werkgelegenheid aldus verloren gaat.
Een werknemer die twijfelt over het oordeel van een bedrijfsarts kan om een second opinion bij een andere bedrijfsarts vragen. Ook krijgt elke werknemer het wettelijk recht om de bedrijfsarts te spreken. De ministerraad heeft op voorstel van minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ingestemd met een wijziging in de Arbowet om dit te regelen. De aanpassing van de Arbowet komt voort uit de kabinetsreactie op het advies van de Sociaal-Economische Raad (SER) over de toekomst van de arbeidsgerelateerde zorg.
Minister Asscher heeft de aanvraagperiode voor de laatste 150 miljoen euro voor de sectorplannen verlengd tot half september. D66 was in een debat met Asscher zeer kritisch over deze derde aanvraagperiode. Ook de VVD vroeg zich af of er niet betere alternatieven zijn.
De staat moet mogelijk honderden miljoenen terugbetalen aan werkgevers die heffing hebben betaald over hoge lonen. De terugwerkende kracht waarmee de crisisheffing is ingevoerd is namelijk in strijd met het internationale eigendomsrecht. Dat blijkt uit een advies van de advocaat-generaal aan de Hoge Raad.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling