Er zijn volgens minister Asscher van Sociale Zaken geen aanvullende maatregelen nodig om de door werkgevers nieuw bedachte constructie om de transitievergoeding te ontduiken tegen te gaan. Dat is zijn schriftelijke antwoord op Kamervragen op de berichtgeving dat er werkgevers zijn die zieke medewerkers sluimerend in dienst houden.
Voor Hans van der Steen van de Algemene Werkgevers Vereniging Nederland (AWVN) is het geen vruchtbare discussie om het over het nut en de rol van cao’s bij het vaststellen van arbeidsvoorwaarden te hebben, zolang er nog voldoende kansen zijn om het instituut cao te innoveren. “Het kan nog 100 jaar mee als je het op proces, inhoud en structuur weet te innoveren.”
Sinds 1 januari 2015 hebben er wijzigingen in de Wet arbeid en zorg (Wazo) plaatsgevonden. Werknemers hebben nu ook recht op kort verzuimverlof bij spoedeisend, onvoorzien of redelijkerwijs niet buiten werktijd om te plannen arts- of ziekenhuisbezoek. Dit geldt ook voor een arts- of ziekenhuisbezoek vanwege een vitro-fertilisatie (IVF).
Wat bij Bill Gates nog een toekomstvisie was op werk, vertaalde Microsoft Nederland in Het Nieuwe Werken. Dat leidde tot een successtory, zij het met vallen en opstaan. Want voor HNW bestaat geen kant-en-klaar recept en het is nooit af. ‘Wij zeggen niet hoe het precies moet.’ Een interview met Ineke Hoekman-Van Hassel, Directeur HR Microsoft Nederland.
De Europese energiemarkt is danig in beweging. Goedkope Duitse stroom en de hoge Europese gasprijs hebben hun impact. Dat raakt ook Nederlandse energiebedrijven als Essent, dat zich de afgelopen jaren in razend tempo opnieuw moest uitvinden. Het blijkt de ideale voedingsbodem voor een nieuw type leiderschap in de organisatie.
Wouter Vlasblom bouwde een onverwacht lange staat van dienst op bij Siemens Nederland. De continuïteit en het niveau van het HR-beleid profiteerden daarvan. Met als keerzijde de wet van de remmende voorsprong. ‘Wij moeten meestal een stapje terug doen.’
Wat moeten we doen om de prestaties van onze medewerkers te verbeteren? Hoe verlagen we het verloop onder high potentials? Hoe verhogen we de klanttevredenheid via de medewerker? Zomaar drie grote vragen die iedere HR-professional bezighoudt. Volgens data-analist Irma Doze hebben veel organisaties de informatie om deze vragen te beantwoorden al in huis.
Om op het hoogste niveau te blijven meedraaien, heeft het Universitair Medisch Centrum Utrecht zich voor de komende jaren ambitieuze doelen gesteld. Die vragen onder meer om ingrijpende organisatieveranderingen, excellente onderzoekers en sterk leiderschap.
Onder druk van een gestaag krimpende biermarkt voerde Heineken Nederland de afgelopen jaren ingrijpende koerswijzigingen door. Om de organisatie met succes de volgende levensfase in te loodsen, transformeerde Hans de Ruiter ook zijn afdeling. ‘De relevantie van HR is hier ongelooflijk vergroot: compacter, beter en impactvoller.’
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling