Sinds 1 januari 2013 geldt een wettelijk streefcijfer van minimaal 30% vrouwen en minimaal 30% mannen in de raad van bestuur (‘rvb’) en raad van commissarissen (‘rvc’) van grote vennootschappen. Het streefcijfer maakt deel uit van de wet bestuur en toezicht (‘Wbt’). De Bedrijvenmonitor Wet bestuur en toezicht 2012-2015 laat zien dat dit streefcijfer bij lange na niet wordt gehaald.
De manier waarop medewerkers worden geselecteerd voor een nieuwe baan of positie, is niet meer van deze tijd. Dit geldt zowel voor de werkrichting als voor de werkwijze. Het is vooral eenrichtingverkeer vanuit een procesefficiëntie van de werkgever, in combinatie met selectie op in toenemende mate onbetrouwbare criteria, zoals opleiding en opgedane ervaring uit het verleden. Dit in plaats van selectie op wie de betreffende persoon is, wat deze kan en waar deze warm voor loopt. De veronderstelling dat de werkgever aan het stuur zit, is achterhaald. Maar blijkbaar nog wel leidend.
In mijn vorige blog ging ik in op de huidige trends waar een HR-afdeling mee te maken heeft. Door je als HR-deskundige te verdiepen in de mogelijkheden van technologie voor personeelsmanagement en goed te luisteren naar feedback uit de organisatie, kan je daadwerkelijk waarde toevoegen. Maar waar moet je beginnen en hoe kan je dit stroomlijnen? Hier een aantal tips.
Meer dan een miljoen werknemers hebben last van burn-out klachten. Jonge werknemers van 25 tot 35 hebben relatief vaak last, namelijk 17 procent. Werkstress leidt jaarlijks tot 7,5 miljoen verzuimdagen en kost Nederland per jaar 1,8 miljard euro. Dit blijkt uit onderzoek van TNO. “Praten met collega’s helpt tegen werkstress. Ook is het belangrijk dat werkgevers zorgen voor een prettige werkomgeving en oog hebben voor de eisen die ze aan hun werknemers stellen”.
In dit laatste artikel met betrekking tot HR-eindejaarstips 2015 wijzen wij u op de veranderingen die vanaf 2016 plaatsvinden in de afdrachtvermindering S&O en het vervallen van de WKA-depotrekening bij de Belastingdienst. Ook benadrukken wij u het belang van de WKR-administratie, die voor het eind van dit jaar op orde moet zijn.
Hoe kun je mensen met autisme goed huisvesten in een kantooromgeving? En wat is daarbij de rol van FM en HR? Over het eerste schreef Kwame Osei een prijswinnende scriptie(1), waarin hij een werkplekbehoeftemodel ontwikkelde, dat facility managers kan helpen bij het huisvesten van mensen met autisme. Leontien Guldenaar geeft lezingen over autisme, waarin ze naast de werkomgeving ook aandacht besteedt aan het HR-aspect.
Hoe zorgt u voor een werkomgeving met gelukkige en vitale medewerkers? En hoe vertaalt u dit vervolgens naar succesvol personeelsbeleid en een aantrekkelijke inrichting van de werkplekken? Het event Tomorrow@work op 16 november 2017 in Polar Jaarbeurs Utrecht biedt een overzicht van de innovaties die u kunt doorvoeren om medewerkers optimaal te ondersteunen en (nieuwe) talenten aan u te binden.
De Tweede Kamer heeft aan de hand van een Kamerbrief meer inzicht gekregen in de doelgroep van het lage-inkomensvoordeel (LIV). Bij de behandeling van het Wetsvoorstel tegemoetkomingen loondomein (Wtl) waren hieromtrent vragen gerezen.
In dit tweede artikel HR-eindejaarstips 2015 staan wij stil bij de wijzigingen die per 1 januari 2016 met betrekking tot de loonstrook en personeelsleningen van kracht worden. Ook wijzen wij op het opnemen van het levenslooptegoed, waarvoor alleen nog in 2015 de 80 procentregeling geldt.
Vier op de vijf werknemers vindt humor op de werkvloer belangrijk. Werkgevers zijn dit goeddeels met hun eens: 60 procent vindt dat een gezonde dosis humor een positief effect heeft op de werkvloer. Het zorgt voor een betere sfeer, minder stress en bevordert een motiverende bedrijfscultuur. Een kwart van de werknemers denkt dat mensen die vaker lachen, harder werken. Grappen worden echter niet altijd gewaardeerd, zeker niet door werkgevers. Een kwart van hen vindt dat lolmakende werknemers hun tijd verdoen. Een op de drie werknemers vindt dat niet raar; zij denkt zelf ook dat werkgevers lachen tijdverlies vinden. Meelachen met de baas komt ook veel voor. 33% van de werknemers geeft toe te lachen om bij de baas in het gevlij te komen ook als ze het eigenlijk niet leuk vinden.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.