Humor verbindt, opent deuren, verhoogt de productiviteit bij medewerkers en is van groot belang voor het imago van je organisatie. Toch gebruiken maar weinig werkgevers en leidinggevenden humor als een instrument om deze effecten te bereiken. Vreemd, want maak humor onderdeel van je bedrijfscultuur en je bent van succes verzekerd!
Recruiters kijken vooral naar het aantal jaren werkervaring van een kandidaat. Verrassender is dat ze het minder belangrijk lijken te vinden of vaardigheden en opleiding van de kandidaat aansluiten bij de functie waarop gesolliciteerd wordt. Dit en meer blijkt uit een softwaremodel dat kan voorspellen welke professionals worden uitgenodigd en welke kandidaten geschikt zijn voor banen die nu nog niet eens bestaan.
Steeds meer organisaties hebben de afgelopen jaren meters gemaakt - of beter: ingeleverd – met Het Nieuwe Werken. Tijd om de balans op te maken. Wat zijn de successen en waar zitten de weerstanden? En wat zijn de voornaamste nieuwe inzichten? Deel 3 van een serie over de lessen van HNW.
Mobiele telefonie en social media zijn de laatste jaren steeds meer onderdeel geworden van ons dagelijks leven. De manier waarop we werken, communiceren en managen is hierdoor totaal veranderd. Deze socio-economische veranderingen zijn enorm belangrijk voor HR-afdelingen en HR-managers. Hoe gaat HR dit managen?
Wat doet de snelle invoering van high tech-oplossingen nu precies met de verwachtingen van werknemers?
Werken verandert sneller dan ooit tevoren. Werkgevers die hun bedrijf effectief willen leiden en ontwikkelen moeten vijf overkoepelende trends in hun beleid betrekken. Waar en in welke industrie ze ook actief zijn.
Laat ik maar met de deur in huis vallen: als moderne multinational kun je eigenlijk niet meer om online training heen. Natuurlijk varieert de impact per sector en organisatie, maar op internationaal vlak zijn de voordelen ten opzichte van conventionele training simpelweg te groot. We bespreken de belangrijkste.
Het verzuim in het Martini Ziekenhuis in Groningen lag met 5,5 te hoog. Mede door het programma Sterk in je Werk is dat gedaald tot zo’n 3,5 procent. Daarmee is het Martini Ziekenhuis de nummer twee op de benchmarklijst van STZ-ziekenhuizen qua verzuim. Een gesprek over jongeren als vergeten verzuimgroep, de ‘pinot gris’ en de plicht van medewerkers om zelf over inzetbaarheid na te denken. ‘In de zorg moet de patiënt steeds meer regie nemen, dat geldt ook voor medewerkers. Je moet niet wachten tot de organisatie iets voor je doet.’
Carglass B.V. heeft de 16e Kroon op het Werk prijs ontvangen. Het bedrijf viel bij de jury op door de grote betrokkenheid van de medewerkers bij de aanpak van duurzame inzetbaarheid. Iedereen kent de kernwaarden en is toegewijd op het thema duurzame inzetbaarheid.
Nederlandse zorginstellingen zijn onvoldoende in staat het hoofd te bieden aan de voortdurende veranderingen die op hen afkomen. Slechts 9 procent van de instellingen heeft het verandervermogen om de turbulentie in de sector om te zetten in betere of efficiëntere zorg. Bijna zeven op de tien (67 procent) hebben dat niet. Dat kan niet anders dan effect hebben op de kwaliteit van de geboden zorg. Het gebrek aan verandercapaciteit vormt daarnaast een bedreiging voor de continuïteit van veel instellingen op de lange termijn.