Bedrijven en organisaties waar de medewerkers duurzaam inzetbaar zijn halen het beste uit zichzelf…omdat ze plezier hebben en er beter van worden. Duurzaam inzetbaarheidsbeleid vraagt van iedereen in uw organisatie een andere manier van denken en doen. Open communicatie, elkaar aanspreken, talenten ontwikkelen, zelfregie, goed werkgever- én werknemerschap.
De bedrijfscultuur in West-Europese organisaties sluit onvoldoende aan op de behoeften en verwachtingen van medewerkers die niet tot het management behoren. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Oracle. Hoewel de meeste werknemers op management- en directieniveau vinden dat zij de middelen, begeleiding en feedback ontvangen die zij nodig hebben om te kunnen groeien, vindt de meerderheid van de niet-leidinggevenden dat er meer moet gebeuren om hen te helpen in hun ontwikkeling en bijdrage aan het bedrijfssucces.
Het WGA-eigenrisicodragerschap gaat per januari a.s. flink op de schop. Reden voor Robidus om beleidsmakers, 2de Kamer vertegenwoordigers en grote werkgevers bij elkaar te brengen om ervaringen uit te wisselen. De overall conclusie was dat we op de goede weg zijn maar dat er ook aanpassingen nodig zijn.
De meeste voortgang tijdens het leren wordt geboekt wanneer studenten elkaar feedback geven. Dit blijkt uit onderzoek naar het leerproces van studenten binnen het opleidingsconcept ‘Virtual Action Learning’ van Jos Baeten. Hij is aan de Nyenrode Business Universiteit gepromoveerd op zijn onderzoek.
In hoeverre is het mogelijk om het herstel van de werk/privébalans te bewerkstelligen door te kijken naar de invloed van de kantooromgeving op de gezondheid en het geluk van medewerkers? Ontwerpbureau D/DOCK ontwikkelde hiervoor het concept Healing Office®. Partner Coen van Dijck en Anicee Bauer, omgevingspsycholoog, over hun eerste bevindingen.
Voorkomen is beter dan genezen. In de transitie naar zelforganisatie binnen ZuidZorg is hier gelukkig aandacht voor. De teams krijgen een verzuimtraining aangeboden en worden uitgenodigd om afspraken met elkaar te maken. En daar komen dan weer leuke en originele ideeën uit rondom preventie.
Evalueert u uw sollicitatieprocedure? Vier van de tien Nederlandse werkzoekenden hebben namelijk weleens afgezien van een sollicitatie vanwege een te ingewikkelde sollicitatieprocedure. De kans is groot dat u dat zelf niet weet. Bijna zestig procent van de HR-managers voert namelijk geen evaluatie uit na de sollicitatieprocedure. Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed in samenwerking met onderzoeksbureau TeamVier onder 619 werkzoekenden en 318 HR-managers.
De beste recruiters van dit moment maken gebruik van specifieke data en gaan nauwkeurig te werk bij het werven en in dienst nemen van kandidaten. Toch is slechts acht procent van de bedrijven overtuigd dat ze dit aspect onder de knie hebben.
Hospitality, gastvrijheid, hostmanship, klantbeleving, gastgerichtheid, klantvriendelijkheid. Wat is het, wat is het verschil, wat zijn de overeenkomsten? Vraag het tien mensen en je krijgt tien verschillende antwoorden.
Hoe richt ik mijn organisatie wendbaarder en flexibeler in? Vragen die niet eenvoudig te beantwoorden zijn. Wel kunt u de volgende drie principes in acht nemen om tot een oplossing te komen.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.