Er is geen beroepsgroep die door de jaren heen zo is veranderd als de HR-medewerker. Waar de afdeling personeelszaken voorheen bekend stond om het verwerken van administratie, is de rol van HR-afdeling verschoven naar een meer tactische en zelfs strategische adviseursrol. Om te kunnen voldoen aan die rol, moeten HR-medewerkers zich losmaken van de vertrouwde basis en tijd investeren om die nieuwe competenties te ontwikkelen.
Jong geleerd is oud gedaan. Het aloude gezegde gaat volgens Petra van de Goorbergh, directeur van OVAL Branche voor duurzame inzetbaarheid, zeker op voor duurzame inzetbaarheid. Het is namelijk niet alleen een kwestie van gezondheid, maar ook van competenties, motivatie en loopbaanontwikkeling.
Iets meer dan een op de acht mensen in Nederland (13 procent) heeft zich weleens gediscrimineerd gevoeld tijdens het sollicitatieproces. Meer dan een kwart (27 procent) kent bovendien iemand die zich weleens slachtoffer van discriminatie heeft gevoeld. Leeftijdsdiscriminatie komt het vaakst voor. Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed.
Nu medewerkers van arbeidsorganisaties langer doorwerken ontstaan er nieuwe uitdagingen voor elke HRM-afdeling. Wat kunnen we doen om te zorgen dat de oudere medewerker gemotiveerd en inzetbaar zijn of haar werk kan blijven doen? Moeten we een regeling treffen of kunnen we beter de focus leggen op het individu en naar behoefte actie ondernemen?
Ontslag op staande voet is snel gegeven. Dat is voor werkgever en werknemer het begin van procedures waarbij de werkgever vaak aan het kortste eind trekt – in ieder geval financieel. Linksom of rechtsom eindigt de arbeidsovereenkomst desondanks meestal wel, maar dat heeft zijn prijs. Zo ervaart ook een Limburgs schoonmaakbedrijf.
De facilitair manager wordt steeds meer een marketeer, die een duidelijke visie moet hebben op het dienstverleningspakket en de wijze waarop de communicatie daaromtrent wordt georganiseerd. Weet u hoe u dit vorm kunt geven binnen uw organisatie?
Een werkgever die vanwege een gebrek aan re-integratie inspanningen het loon van een zieke werknemer langer dan twee jaar dient door te betalen, kan na de eerste twee jaar volstaan met 70% van het loon. Dat heeft het Hof in Den Haag bepaald.
Zelfredzaamheid en Eigen regie is zowel voor cliënten als voor medewerkers ‘het motto.’ We zien dat dit vaak gemakkelijker gezegd is dan gedaan. Het nemen van regie gaat immers niet vanzelf. Zo ervaren medewerkers wel een probleem met werkdruk, maar verwachten in eerste instantie toch vooral van de organisatie dat zij er iets aan doen. Hoe kom je toch tot inzicht in het eigen vermogen dat het noodzakelijk is om er iets aan te doen? Een ervaring uit de praktijk.
De Best Workplaces van 2017 betrekken hun medewerkers volop bij beslissingen die invloed hebben op hun werk en vragen hen proactief om ideeën ter verbetering hiervan. Dat blijkt uit de eerste resultaten van het onderzoek van Great Place to Work® dat werkgevers analyseert op goed werkgeverschap en de mate van trots, vertrouwen en plezier onder werknemers onderzoekt.
Een uitzendbureau gevestigd in de provincie Utrecht heeft een boete gekregen van de Inspectie SZW van € 578.000,-. De boete wordt opgelegd omdat het uitzendbureau voor 68 werknemers niet inzichtelijk kon maken of zij voldoende loon en vakantiebijslag hebben ontvangen voor de door hen gewerkte uren.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling