Musea hebben een betere reputatie dan bedrijven. Dat ontdekte professor Cees van Riel van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), na onderzoek in tien landen onder zowel bezoekers als niet-bezoekers van musea. In het onderzoek werd ook duidelijk wat er precies voor zorgt dat musea zo hoog gewaardeerd worden. Bedrijven zouden daarvan kunnen leren, meent van Riel.
Een werknemer met een leidinggevende functie in de hotelbranche wordt aangesproken op het snuiven van cocaïne in de bus tijdens de terugreis van een bedrijfsuitje. Tijdens een gesprek wordt de werknemer medegedeeld dat hij wordt teruggezet naar een lagere functie en wordt het salaris verlaagd met EUR 100,00 (bruto). De werknemer kan niet instemmen met de maatregel en start een kort geding.
Een bijzondere klantbeleving draait niet om het leveren van de beste producten of diensten. Het gaat erom dat je jouw klanten het juiste gevoel geeft wanneer zij vinden wat ze zoeken. Te vaak gaat het over statistieken, zoals NPS, likes en enquêtes, en te weinig daadwerkelijk over mensen.
Wat hebben lichtapplicaties, bezorgboxen en een digitale registratie-app met elkaar gemeen? Het zijn allemaal technologische toepassingen die bezoekbeleving kunnen beïnvloeden. Welkom! vroeg aan zes experts hoe technische innovatie volgens hen bijdraagt aan hospitality.
Een werkgever wilde een ontslagen werknemer geen transitievergoeding meegeven. Dit omdat de werknemer een paar maanden voor zijn AOW zat. De kantonrechter ging hier gedeeltelijk in mee en verlaagde de transitievergoeding. Het gerechtshof bepaalde echter dat de werknemer recht heeft op de volledige transitievergoeding.
Komt de flexibiliteit van het Nieuwe Werken alleen individuele medewerkers ten goede, of is het ook goed voor het bedrijf als geheel? Uit onderzoek door promovendus Nick van der Meulen van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) blijkt dat de best presterende bedrijven niet ophouden bij het invoeren van een digitale werkomgeving. Goed scorende ondernemingen worden vaak ook geleid door managers die hun werknemers vertrouwen met zelfstandig werken en managers die van fouten durven te leren.
Het is voor veel teams en managers een worsteling: hoe krijgen we een goede feedbackcultuur in ons team en de organisatie? Als organisatie- en teamcoaches krijgen wij regelmatig het verzoek om een feedbacktraining te verzorgen. Want: 'onze mensen vinden het zo lastig om feedback te geven.' Juist in die vraag zit volgens mij al het grootste probleem, en specifiek op het woord 'geven'. Het creëren van een feedbackcultuur of aanspreekcultuur verloopt veel voorspoediger als je je richt op het vragen van feedback in plaats van het geven van feedback!
De werkdruk voor de salarisadministrateur is afgelopen jaar fors gestegen. Twee derde van alle professionals heeft te maken met méér werk dan in 2016, driekwart heeft ook te maken met complexer werk.
Wat is volgens jou het ultieme doel van leiderschap? Als leiderschap een boom is, welke vrucht produceert hij dan? Aangezien je gedachten bepalen hoe je je gedraagt, is het belangrijk om bij deze vraag stil te staan.
Voor jonge mensen is de werkomgeving een belangrijke randvoorwaarde om te kiezen voor een bepaalde werkgever. Wat vinden jongeren belangrijk op hun werkplek? 10 tips om uzelf bij deze groep te positioneren als aantrekkelijke werkgever.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.