De laatste tijd lijkt er geen gebrek aan buzzwords te zijn rondom technologische innovatie zoals Robotics, Artificial Intelligence (AI), Machine Learning (ML). Robotics vervangt menselijke taken die bijvoorbeeld gevaarlijk, eenvoudig of repeterend zijn. Het klinkt daarmee veelbelovend en veel organisaties voelen de noodzaak om er iets mee te gaan doen, maar hoe pak je dat aan vanuit HR?
Vrijwel iedere organisatie heeft de komende maanden het voldoen aan de nieuwe privacywetgeving GPDR/AVG op de ‘actielijst’ staan. De ene organisatie is al verder dan de ander. Weet jij al wat de GDPR voor jouw organisatie betekent? Ben je op zoek naar praktische tips waarmee je vandaag nog kunt starten? Lees dan dit artikel waarin alles is teruggebracht tot vijf eenvoudige stappen.
Een duidelijk beeld van waar je als organisatie naartoe wilt en hoe daar te komen. Daarop scoren de Best Workplaces 2018 aantoonbaar beter dan andere organisaties. Het realiseren van een betekenisvolle maatschappelijke bijdrage en een heldere toekomstvisie blijft dan ook een belangrijk aandachtspunt.
Het creëren van een zelforganiserende omgeving is hard werken, vertelt HRD Manager Esther Burger van T-Mobile: “Het gaat niet alleen om het bedenken van een nieuwe structuur, maar veel meer over het ontwikkelen van een nieuwe mindset bij de medewerkers.”
Het aantal vrouwen in de top van organisaties - Raden van bestuur en en Raden van commissarissen - blijft sterk achter bij de vrijwillige streefcijfers vanuit de politiek. Uit een steekproef onder bijna 700 bedrijven bleek dat vorig jaar 11,7 procent van de topbestuurders vrouw was. In 2019 zou bij wijze van tussenstand 20 procent van de topposities bezet moeten zijn door vrouwen.
Organisaties veranderen snel. Door disruptive technology kunnen kleine bedrijven grote bedrijven snel inhalen. De klassieke manier van aansturen werkt niet meer. Lean werken kan dan een oplossing zijn. Wat is de impact op HR?
Met welke ogen kijkt HR naar de toekomst? Veel futurologen baseren hun toekomst op de wensen die ze vandaag missen en die ze in de toekomst alsnog gerealiseerd willen zien. Toch je kunt de toekomst niet alleen uit het verleden afleiden. Er zijn immers ook nog emergenties.
Het functioneringsgesprek wordt over het algemeen gezien als een mogelijkheid om elkaar eens goed in de ogen te kijken en de bedoeling is dat de werknemer zich voldoende op zijn gemak voelt om ook een spiegel te zijn voor zijn leidinggevende.
Veel teams hebben niet geleerd om goed met conflicten om te gaan omdat dit in traditionele organisaties vaak bij managers wordt neergelegd. Bij zelfsturing of zelforganisatie moeten de teamleden hun eigen conflicten oplossen. Hoe doe je dat op een vruchtbare manier?
47% van de medewerkers op de werkvloer geeft aan zich niet altijd aan de veiligheidsregels te houden. 39% geeft zelfs toe de veiligheidsvoorschriften weleens bewust te hebben genegeerd.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling