Wat gebeurt er met de data die we dagelijks achterlaten? Waar liggen de grenzen van onze privacy? Hoe kunnen we regelmatig 'disconnecten' om meer met élkaar te 'connecten'? In ons dagelijks leven spelen tech ontwikkelingen al een enorme rol en hoewel we ook sceptisch zijn voor de gevolgen ervan, kunnen we niet meer zonder. Wat kan - en moet - HR onder deze omstandigheden voor de medewerkers betekenen?
Met een record aan openstaande vacatures is het werkgeluk van werknemers een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering geworden. Toch is het opvallend dat geluk op de werkvloer ondanks grote maatschappelijke veranderingen nog steeds grotendeels afhangt van dezelfde factoren als jaren geleden. Welke factoren dragen bij aan het binden van talent?
Per 1 augustus is Frank Osten gestart als HR-analytics Consultant bij AnalitiQs. Hiervoor was hij werkzaam als Manager HR Reporting & Analytics binnen de NN Group, waar Nationale-Nederlanden deel van uitmaakt.
Sinds 2015 ondersteunt AnalitiQs de gemeente Den Haag op het gebied van HR-analytics middels verschillende projecten: Strategische Personeelsplanning, Verzuimanalyse en de ontwikkeling van HR-dashboards en -rapporten. Onlangs sprak ik met Monica Trommelen, Strategisch Adviseur HR Control en Analytics bij de gemeente Den Haag, over hun HR-dashboards. Waar dragen de dashboards aan bij? En wat is de volgende stap?
In Nederland worden werknemers tussen 50 en 64 jaar momenteel veel ingezet voor werk dat geautomatiseerd kan worden, waardoor de kans dat zij worden vervangen door automatisering en robotisering groot is, zo’n 50%! Wereldwijd scoort China met 76% het hoogst en staat Australië met 42% onderaan de lijst.
Werkgevers mogen volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) slechts beperkt gegevens vragen en verwerken van een werknemer in het kader van een ziekmelding of re-integratieproces. Wat is wel en niet toegestaan in de de periode van de ziekmelding tot het eerste advies van de bedrijfsarts?
Bijna de helft van werkend Nederland (48%) is van mening dat het werk beter wordt uitgevoerd als de manager meer feedback geeft. Bovendien wil bijna een derde van de werknemers (31%) meer gecoacht worden. Nog eens 58% zegt dat hun leidinggevende niet op de hoogte is van hun bezigheden en prestaties.
De klant heeft altijd gelijk. Behandel de klant zoals je zelf behandeld wilt worden. Dergelijke 'tegelwijsheden' op het gebied van klantgerichtheid en service lijken een waarheid als een koe. Maar klopt dit ook in alle gevallen? Vijf mythes over wat goede service is onder de loep.
Slechte dagen op het werk komen relatief vaak voor: bijna 1 op de 5 werknemers geeft aan elke of bijna elke dag een slechte dag te hebben. En maar liefst 63% heeft minimaal eens per week een slechte dag!
Elke organisatie is bezig met verandering. Het eenvoudigweg blijven uitvoeren van de core-business is namelijk niet meer van deze tijd, die gedachte is ondertussen wel neergedaald in organisaties. Veranderen plan je echter niet, dat ontstaat. Het blijkt dat organisaties die gemakkelijk veranderingen ondergaan, zich hier niet op voorbereiden maar constant innoveren. Medewerkers krijgen de vrijheid en ruimte om te ontdekken hoe het werk beter kan worden ingericht en de organisatie beter kan inspelen op de toekomst.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling