Medewerkers bepalen het succes van jouw organisatie. En dus is het bewust en structureel investeren in een optimale employee experience en in de gehele employee journey van cruciaal belang. Maar hoe zorg je ervoor dat het juiste en vaak schaarse talent voor jou kiest? Dat medewerkers met passie bijdragen aan de ambities van jouw organisatie? En oud-medewerkers nog steeds fan zijn? In deze blog ga ik in vogelvlucht door de drie fases van de employee journey en de belangrijkste contactmomenten die daarbij horen.
Wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft een fout gemaakt bij de communicatie over de nieuwe catalogus met ziekten, symptomen en oorzaken van letsel zo meldt NOS.
Veel medewerkers associëren leren nog altijd met ‘school’. Organisaties die in staat zijn om zich voortdurend aan te passen aan veranderende omstandigheden worden ook wel ‘lerende organisaties’ genoemd. Ze stimuleren medewerkers om zich te blijven ontwikkelen waardoor ze zich kunnen aanpassen aan een voortdurend veranderende werkelijkheid. Maar in de praktijk hebben veel bedrijven wel de ambitie om een lerende organisatie te worden, maar zijn er nog wel wat hordes om te nemen.
Het kabinet heeft samen met werkgevers- en werknemersorganisaties en de SER een principeakkoord bereikt over een toekomstbestendig en evenwichtig pensioenstelsel. Ook zijn er nieuwe afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk mensen werkend en gezond hun pensioenleeftijd kunnen bereiken. Met dit principeakkoord wordt de Nederlandse oudedagsvoorziening gemoderniseerd en komt er duidelijkheid over de AOW-leeftijd.
De employee journey en de employee experience komen pas écht van de grond als HR en Communicatie intern gaan samenwerken. En in de praktijk gebeurt dit nog te weinig. Dat is de overtuiging van Wenda Bolink en Sascha Becker van communicatiebureau PROOF en auteurs van het boek De Employee Journey.
Een burn-out is nu officieel erkend als een zelfstandige beroepsziekte. Hiermee is burn-out als ziekte toegevoegd aan een lijst van ziekten, symptomen en oorzaken. Dit maakte de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) bekend.
Een 'nudge' betekent letterlijk 'duwtje' en kun je gebruiken om mensen onbewust te stimuleren zich op een gewenste manier te gedragen. Hoe werkt nudging in HR? En wat kun je met framing? In deze video laten taalstrategen Jolijn Mes en Sarah Gagestein dit aan de hand van sprekende voorbeelden zien.
“Bij AFAS hebben we 450 medewerkers en maar één HR-manager. Dankzij een koppeling met BeFrank houden we meer tijd over voor de menselijke kant van het werk.” aldus Arnold Mars, CFO van AFAS Software. Bekijk hier het hele verhaal in de nieuwste aflevering van Pensioen van nu:
Enige tijd geleden heb ik bovenstaande vraag gesteld op social media en de reacties waren niet altijd positief. Een aantal van de vrouwen moesten kolven in een omgeving die niet altijd hygiënisch was, zoals op de wc, in het schoonmaakhok. Dit zijn zombie-achtige omgevingen die ervoor kunnen zorgen dat vrouwen stoppen met kolven op het werk of überhaupt stoppen met kolven.
Werkgevers verzaken hun plicht om werknemers te scholen. Dit bedreigt onze kenniseconomie, bemoeilijkt de mobiliteit op de arbeidsmarkt en zorgt voor een achterstand in kennis over digitalisering. Dit zegt Katja van Kranenburg, advocaat-partner bij CMS en gespecialiseerd in de impact van technologie op werk.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.