De cijfers over eenzaamheid in Nederland lopen sterk uiteen. Volgens het RIVM voelt ruim 40 procent van de bevolking zich eenzaam; het CBS houdt het op 4 procent, en 3 procent onder de beroepsbevolking. Zelfs met dat lage percentage gaat het nog altijd om dik 250.000 werkenden. Een situatie dus om rekening mee te houden, zeker gezien de enorme impact van eenzaamheid op welzijn en inzetbaarheid.
HR-professionals zullen in 2020 voor het eerst sinds vijf jaar niet langer werving van nieuwe medewerkers als topprioriteit hebben, maar juist scholing en behoud van huidige medewerkers. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport ‘HR-Trends 2019-2020’ van AFAS Software, adviesbureau Berenschot en uitgeverij Performa. Hoewel 2019 nog wel in het teken staat van het aantrekken van nieuw talent, stagneert deze trend volgend jaar naar verwachting.
Medewerkers die in de loop van de tijd verschillende rollen vervullen zijn flexibel inzetbaar. Maar als ze rollen van verschillende zwaarte vervullen hoe beloon je ze dan? In deze video geeft Wilma van Vuuren, consultant Human Capital Group en docent HR Academy, antwoord op deze vraag over belonen van rollen.
Het hele proces van Performance Management staat overal onder druk. Hoe kun je meer maatwerk leveren, hoe kun je zorgen dat het beter aansluit op de werkpraktijk en belevingswereld van medewerkers? Een organisatie die al heel ver is, is Eneco.
Er wordt steeds meer waarde gehecht aan de stem van de medewerker ofwel de ‘Voice of the Employee’ binnen bedrijven en organisaties. Ook het Ministerie van Defensie luistert naar het geluid van hun 60.000 medewerkers. Onderzoeker Beatrice Snel vertelt hoe de Voice of the Employee op het Ministerie van Defensie is ingericht.
Trainingsparticipatie van Nederlandse werknemers neemt af met toenemende leeftijd. Dit heeft deels te maken met dalende motivatie van oudere werknemers. Maar bedrijven gaan doorgaans ook minder investeren in werknemers vanaf 45 jaar. Mogelijk speelt leeftijdsdiscriminatie hierbij een rol: werkgevers verwachten minder resultaat van oudere werknemers en zien hun investering minder snel terugverdiend. Om het opleidingsbudget optimaal in te zetten, doen werkgevers er goed aan meer te differentiëren in het opleidingsbeleid tussen oudere en jongere werknemers.
Een groot deel (30%) van de Europese werknemers praat op het werk liever niet over geestelijke gezondheidsklachten of -problemen. Twee derde (65%) denkt dat de werkgever niet of nauwelijks geïnteresseerd is in hun geestelijke gezondheid.
Ajax stond bijna in de finale van de Champions League. Bijna niemand hield dit succes voor mogelijk in het internationale voetbal dat geregeerd wordt door het grote geld. Ajax heeft geen suikeroom uit een oliestaat, maar is met relatief beperkte middelen de grootste Europese clubs de baas. Welke lessen kunnen andere organisaties leren uit deze internationale zegereeks?
Wanneer je verschillende mensen binnen een bedrijf de vraag stelt of zij willen dat het bedrijf waarvoor zij werken groeit, zal hun antwoord meestal positief zijn. Vaak wordt groei bekeken vanuit het perspectief van een hogere nettowinst. Al wordt er in Nederland ook steeds meer belang gehecht aan factoren als werkgeluk en een open bedrijfscultuur. Hoe je het ook bekijkt, om te kunnen groeien moet een bedrijf in staat zijn om te veranderen. Transformeren. Aanpassen. Dit vergeten we nog wel eens. En veranderen is zelden makkelijk.
Familiebedrijven investeren gemiddeld gezien minder in hun werknemers dan vergelijkbare niet-familiebedrijven. Zo biedt 85% van de familiebedrijven hun medewerkers trainingen en opleidingen tegenover bijna alle (97%) andere bedrijven. Ook is er een groot verschil als het gaat om flexibele werktijden: slechts bij 22% van de familiebedrijven is die mogelijkheid er terwijl veel meer (33%) niet-familiebedrijven hiervoor de ruimte geven.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.