Tijdens mijn coaching-sessies kom ik de meest uiteenlopende varianten van gedoe tegen. Wat het gedoe ook is, het heeft altijd dezelfde kenmerken: het kost een hoop tijd en energie.
Mensen zijn gewoontedieren. Maar liefst 40% van ons gedrag wordt bepaald door gewoontes, want op die manier gebruiken onze hersenen zo min mogelijk energie en werken ze zo efficiënt mogelijk. Dat betekent trouwens ook dat ons brein eigenlijk helemaal niet zo dol is op het aanleren van nieuwe dingen. We hebben onze wilskracht nodig om iets nieuws te leren en die bron is helaas niet onuitputtelijk.
Er is onvoldoende oog voor de levensloopstress van werkend Nederland. Werknemers doorlopen verschillende fases in hun leven, zowel in hun werk als privé. Van de eerste baan tot het pensioen: al deze fases brengen verschillende uitdagingen met zich mee. Iedereen krijgt te maken met gebeurtenissen die grote impact hebben, zoals mantelzorg, schulden, een conflict op de werkvloer of echtscheiding.
Nog steeds ervaart een kwart van de bedrijven belemmeringen bij het uitoefenen van de bedrijfsactiviteiten door een tekort aan arbeidskrachten. Aan het begin van het derde kwartaal van 2019 maken ondernemers in de zakelijke dienstverlening hier het meest melding van. Het ondernemersvertrouwen, de stemmingsindicator van ondernemend Nederland, is licht gedaald naar 10,6. Ondanks deze daling is het sentiment onder ondernemers positief.
Veel mensen kampen met psychische problemen, maar weten niet of zij er verstandig aan doen hierover open te zijn op hun werk of bij solliciteren. Openheid kan positief werken (begrip, werkaanpassingen) maar zeker ook negatief (stigmatisering, discriminatie). Of openheid goed of slecht uitpakt hangt af van veel factoren, waarbij vooral de wijze van communiceren belangrijk is.
Dat goede onboarding bijdraagt aan behoud van nieuwe medewerkers en voortijdige uitstroom kan verminderen, voelt iedereen wel aan. Maar kent u ook de harde cijfers van ongewenste uitstroom en van de gevolgen van geen of onvoldoende onboarding van nieuwe medewerkers?
Om te kunnen vaststellen wat gedoe is, helpt het om eerst te kijken naar wat het niet is. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de omstandigheden zijn niet het gedoe. Het is hoe je met de omstandigheden omgaat. Aangezien jij bepaalt wat je wel en niet wilt, kun je gedoe ook je wil opleggen. Dat is in een notendop gedoemanagement: omgaan met gedoe zodat je er geen last meer van hebt.
Een derde van de Nederlandse kantoormedewerkers zit nog steeds elke dag achter hetzelfde bureau, maar van de resterende 66,5% is ruim de helft (53,6%) in de afgelopen twee jaar steeds meer buiten kantoor gaan werken. 36% doet het nog net zoveel als voorheen, en slechts 10,3% is weer vaker op kantoor te vinden.
Digitalisering biedt organisaties de kans om het wervingsproces naar een hoger niveau te tillen. Dat is nodig ook, want de verwachtingen die sollicitanten hebben van het sollicitatieproces bij hun nieuwe werkgever zijn aan het veranderen. Recruitmentorganisatie Robert Walters heeft een groot aantal nieuwe recruitment tools onder de loep genomen. Faye Walshe, global director of innovation, vertelt hoe deze tools het wervingsproces kunnen moderniseren.
Per 1 augustus is Gemmie Hermens (53) bij ISS Facility Services gestart als director People & Culture en toegetreden tot het directieteam van ISS Nederland.Hermens heeft de afgelopen 5 jaar als HR directeur binnen fashion retail gewerkt. Daarvoor was zij 10 jaar lang Vice President Human Resources bij Telegraaf Media Groep.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling