De Staatssecretaris van Financiën heeft besloten dat de bijzondere omstandigheden als gevolg van de coronacrisis aanleiding geven voor tijdelijke versoepelingen van verschillende fiscale regelingen. Zo is in het beleidsbesluit onder meer opgenomen dat de vaste reiskostenvergoeding onbelast mag blijven worden uitgekeerd tijdens de coronacrisis.
Bijna 90 procent van de economische activiteit in Nederland kan met ten minste anderhalve meter afstand of thuis worden uitgeoefend. Ongeveer 10 procent kan dat niet. Voor deze sectoren moet een aparte oplossing komen. Tot deze inschatting komt RabobankResearch – Economisch Onderzoek.
Werk zoveel mogelijk thuis: aan dat devies is in Nederland massaal gehoor gegeven. We doen het voor het goede doel, maar het is voor velen flink wennen. En dan is er vaak ook nog die knagende onzekerheid. Juist nu is verbinding met je team ontzettend belangrijk. Hoe houd je zicht op wat er bij je medewerkers speelt nu je normale voelsprieten zijn afgesneden?
Een relatie aangaan is iets wat robots onderling niet zal lukken, maar wij mensen wel kunnen, zelfs met een robot. En dat is handig, omdat robots daarmee nog een taak van mensen kunnen overnemen, maar ook wel een beetje vreemd. Filosoof Stephen T Asma en psycholoog Rami Gabriel schreven hiervoor een wetenschappelijke verklaring.
Certificeringsorganisatie Cedeo heeft MindCampus - Opleidingen en media in april 2020 opnieuw voor twee jaar het predicaat 'Cedeo-erkend' verleend voor de programma's van HR Academy en F-Academy (voor facility professionals). De tweejaarlijkse erkenning is voor de vijfde achtereenvolgende keer verleend. Opnieuw met een record hoge klanttevredenheid van 97,6%!
Offboarding is de laatste fase van een employee journey. En hoewel offboarding veel minder populair is dan onboarding is het voor de reputatie van organisaties net zo belangrijk. Zeker nu. ‘Het zegt namelijk alles over respect voor medewerkers en dat zegt weer alles over de organisatie’, aldus Sascha Becker. HR Praktijk stelde Wenda Bolink en Sascha Becker, auteurs van de het boek ‘De employee journey’, zes vragen.
61 procent van de Nederlandse organisaties heeft drastisch in moeten grijpen in hun HR-processen na het uitbreken van het coronavirus. De organisaties hebben HR-processen opgeschort of zelfs stopgezet. Om in de huidige situatie toch zoveel mogelijk werk gedaan te krijgen, heeft 88 procent van de organisaties al nieuwe werkvormen geïntroduceerd. Iets meer dan dertig procent van de organisaties ontwikkelt nieuwe producten en diensten.
‘Het piept en het kraakt in de zorg’, horen we regelmatig tijdens persconferenties. En dat is helaas waar. Maar het piept en het kraakt ondertussen in elke organisatie. Voor talloze medewerkers is het thuiswerken, vaak in combinatie met het thuisonderwijs, nauwelijks vol te houden. 35% geeft inmiddels aan dat ze de samenwerking met collega’s achteruit vindt hollen. Twee weken geleden was dat nog maar 9 procent.
Zodra de coronamaatregelen worden versoepeld door de overheid kunnen we zachtjes aan weer naar kantoor. Maar niet allemaal tegelijk. Voor een gemiddeld kantoor betekent ‘social distancing’ dat maar liefst 60 procent van de werkplekken (tijdelijk) niet bruikbaar is.
Houd anderhalve meter afstand. Blijf thuis. Geef geen hand. Negatieve formuleringen werken niet altijd even goed als je gedrag wilt veranderen. Zijn er ook andere manieren - naast geboden - om gedrag van mensen in de (werk)omgeving te beïnvloeden? Maak gebruik van nudging en framing met deze tips!
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling