Medewerkers met een niet-kantoorbaan voelen zich er niet prettig bij om met hun manager te praten over problemen die voortkomen uit de werkomstandigheden. Zo geeft de helft aan liever niet met zijn werkgever of manager te praten over de impact die arbeidsomstandigheden hebben op hun lichamelijke of geestelijke gezondheid. Bijna vier op de tien (38%) heeft het niet graag over de negatieve gevolgen die het werkrooster teweegbrengt in hun privéleven.
Het tijdperk dat er vooral gewerkt werd omdat er brood op de plank moest, ligt achter ons. Werkenden van tegenwoordig vinden het ook belangrijk dat hun werk zinvol is, dat het aansluit bij waarden die zij belangrijk vinden. Welke invloed heb je daar zelf op? En hoe kun je als werkgever inspelen op die groeiende behoefte aan zingeving in het werk?
Welk effect heeft de communicatie van een arts op de patiënt? In welke mate draagt empathie bij aan het welzijn van de patiënt en hoe ziet empatisch gedrag er dan uit? Om deze en andere vragen draaien de onderzoeken van Liesbeth van Vliet van de Universiteit Leiden. In de Week van de soft skills ging Marijn de Geus van Faculty of Skills met haar in gesprek.
Werkgevers gaan op grote schaal over op het verstrekken van thuiswerkvergoedingen. De meeste werkgevers willen na de coronacrisis het hybride werken vasthouden. De norm wordt daarbij twee dagen per week thuiswerken en de rest op locatie zo blijkt uit onderzoek van werkgeversvereniging AWVN onder het Nederlandse bedrijfsleven.
In het coronajaar 2020 ervoeren werknemers diverse verbeteringen in hun welzijn. Vooral het vele thuiswerken waardoor de werkprivébalans beter in evenwicht kon worden gebracht zorgde voor gelukkigere werknemers zo blijkt uit de Sectorale Welzijnsmonitor van ABN AMRO, uitgevoerd onder 2000 werknemers in 17 sectoren.
Het Alkmaarse digitaal bureau Triple laat haar medewerkers in Virtual Reality (VR) deels terugkeren naar kantoor. Hiervoor heeft het bedrijf een eigen VR-omgeving van het 3 verdiepingen tellende kantoor nagebouwd.
De meeste bedrijven maken afspraken over software, computer- of telefoongebruik. In mindere mate zijn er afspraken over werktijden of de inrichting van het thuiskantoor. Dit blijkt uit de Thuiswerk Monitor, een meting van marktondezoeksbureau Multiscope onder meer dan 3.000 Nederlanders in loondienst.
De kortgedingrechter oordeelt dat Wibra de cao juist toepast en niet handelt in strijd met goed werkgeverschap door haar werknemers de uren die zij tijdens de lockdown niet hebben gewerkt, te laten werken.
Klantgesprekken via video scoren structureel een hogere NPS dan face-to-face-gesprekken. Dat op het eerste gezicht opmerkelijke feit kwam ter sprake in de online talk die we hadden met Rutger Teunissen van 24sessions. Je kunt de hele talk nu terugkijken.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling