Een derde van de Nederlanders denkt dat er in de toekomst steeds minder mensen bereid zijn tot het verlenen van mantelzorg. Zij denken dat het leveren van mantelzorg in combinatie met een baan en gezin steeds lastiger wordt (65 procent).
Een werknemer besluit een eenmanszaak op te richten en trakteert zijn collega’s enthousiast op taart in zijn laatste werkweek. Later beweert hij dat hij geen ontslag heeft genomen, maar gekregen.
Met een sociaal plan kan de werkgever voorkomen dat elke individuele werknemer naar de rechter stapt en een kennelijk onredelijke ontslagprocedure opstart. Maar dan moet dit plan wel goed opgesteld zijn.
Een nieuw fenomeen van ‘near employees’ is in opkomst op de Nederlandse arbeidsmarkt. Het gaat om externen, waaronder interim managers, die vaak langdurig zijn verbonden aan een organisatie en die een flexibele arbeidsschil vormen waarop organisaties steeds meer leunen. Deze externen hebben sterke banden met hun opdrachtgever en vice versa.
Ondanks dat Het Nieuwe Werken in steeds meer organisaties voet aan de grond krijgt, ontbreekt het aan leiderschap om er daadwerkelijk een succes van te maken. “Het is 10 procent facilities, 10 procent IT en 80 procent leiderschap.” Zo blijkt uit een rondetafelgesprek in het magazine ‘Het Nieuwe Werken in bedrijf’.
Expats krijgen meer dan ze verwachten. Dat blijkt uit een onderzoek van PwC naar de uitzendvoorwaarden van expats in de periode 2006-2010. Vooral de nieuwe generatie expats gaat wel voor de hoogste bieder, maar niet op financieel gebied.
De bekendheid met Het Nieuwe Werken is sterk toegenomen. 2,4 Miljoen werknemers weten nu wat Het Nieuwe Werken inhoudt. Ten opzichte van 930.000 een jaar eerder zo blijkt uit onderzoek van Blauw Research naar recente ontwikkelingen rond Het Nieuwe Werken.
Als Nederlandse werknemers mochten kiezen, wil bijna een kwart (24 procent) het liefst een fitnessruimte op het werk hebben. De fitnessruimte wordt op de voet gevolgd door een massageruimte met fysiotherapeut (23 procent).
Nederlandse bedrijven neigen steeds vaker naar het belonen van hun werknemers volgens het Angelsaksische model. Binnen dat model ligt er meer nadruk op het individu, op de waarde in de markt en op prestatiebeloning.
Steeds meer managers vervullen ondersteunende kantoortaken. Bijvullen van de printer, de telefoon beantwoorden en koffie en thee zetten voor collega’s horen nu ook bij het takenpakket van de manager.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling