Er komt een overgangsregeling voor de transitievergoeding om te voorkomen dat tijdelijke werknemers, zoals seizoenswerkers in de horeca, recreatie en tuinbouwsector niet opnieuw ingehuurd worden en werkgevers met andere tijdelijke werknemers aan de slag gaan. Vanaf 1 juli 2015 hebben tijdelijke werknemers recht op een transitievergoeding als na ten minste twee jaar de arbeidsovereenkomst niet wordt verlengd door de werkgever. De hoogte daarvan wordt in het oorspronkelijke voorstel bepaald door de gewerkte periodes van voor 1 juli 2015.
Werkgevers die na 1 juli van dit jaar een werknemer ontslaan, moeten de ontslagen werknemer een ‘transitievergoeding’ meegeven. Maar als de werkgevers op dat moment ook nog gebonden zijn aan een sociaal plan of cao-afspraken over ontslagvergoeding, gaan die afspraken voor. Ze hoeven dan dus niet óók nog die transitievergoeding te betalen.
De Wet werk en zekerheid bevat een weeffout waardoor Nederlandse werkgevers per 1 juli een onvoorziene kostenpost van zo’n 150 miljoen euro per jaar staat te wachten. De oorzaak: arbeidsongeschikte werknemers hebben recht op een transitievergoeding (de ontslagvergoeding nieuwe stijl).
De vereniging van recreatieondernemers, RECRON, vraagt dringend aan minister Asscher (SZW) en de Tweede Kamer om bij tijdelijke dienstverbanden de terugwerkende kracht in de regeling voor de transitievergoeding te veranderen. De sector wordt door de ketenregeling onevenredig hard getroffen aldus de vereniging.
Het kabinet heeft aangekondigd dat er overgangsrecht gaat komen voor wat betreft de transitievergoeding zodat er door werkgevers niet twee keer hoeft te worden betaald. Het moet gaan om al bestaande afspraken die dateren vóór 1 juli 2015.
Bedrijven en werkgeversorganisaties pleiten ervoor dat wanneer ze werk uitbesteden aan bedrijven die wel voldoende arbeidsgehandicapten in dienst hebben, ze onder de boete van de quotumwet uit kunnen zo bericht de Volkskrant.
Om minimaal 125.000 extra banen te creëren, is een veelvoud aan vacatures nodig de komende elf jaar. Door verloop, pensionering, uitval, (regionale) mismatch, vervangingsvraag en niet ingevulde vacatures zijn veel meer vacatures nodig.
De Ministerraad heeft, op voorstel van minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, ermee ingestemd om twee ontwerpbesluiten over de transitievergoeding voor advies aan de Raad van State te zenden.
Bij de behandeling van de Wet werk en zekerheid (Wwz) werd een motie aangenomen waarin wordt verzocht de mogelijkheden en de voor- en nadelen van een meerjarige tweede arbeidsovereenkomst te onderzoeken en zo mogelijk hiertoe voorstellen te ontwikkelen. Minister Asscher van SZW zier er echter de noodzaak niet van in.
Per 1 januari 2015 is een concurrentiebeding in een nieuwe tijdelijke arbeidsovereenkomst in beginsel verboden. Tenzij de werkgever aangeeft dat en waarom het vanwege zwaarwegende bedrijfsbelangen noodzakelijk is om de werknemer aan een concurrentiebeding te binden. In een uitspraak die betrekking heeft op een in 2010 aangegaan concurrentiebeding heeft het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch onlangs uitgebreid gemotiveerd wanneer sprake is van een zwaarwegend bedrijfsbelang. Dit biedt interessante aanknopingspunten voor concurrentiebedingen onder de WWZ.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling