In februari waren er 203 vacatures gericht op de Participatiewet te vinden op Nederlandse werkgevers- en vacaturesites. Daarvan waren er 35 (17,2%) ook daadwerkelijk gericht op de beoogde doelgroep. Ten opzichte van de januari 2015 een stijging van 15 vacatures en daarmee bijna een verdubbeling. Met het oog op het halen van de doelstellingen van de Participatiewet ligt het aantal vacatures ver onder het aantal dat nodig is. Goed nieuws is dat het volume een stijgende lijn kent. Dit blijkt uit analyses van de website participatiewerkt.
De invoering van de nieuwe Wet Werk en Zekerheid (WWZ) verandert veel voor werkenden, met name voor flexwerkers, maar die hebben dat nauwelijks in de gaten. Slechts een kwart (25 procent) van de werkenden in Nederland weet wat de invoering van de wet voor hun persoonlijke werksituatie betekent, zo wijst onderzoek van Randstad Nederland uit.
De Participatiewet en de Quotumwet, die op 1 januari in werking zijn getreden, dwingen bedrijven om meer mensen met een beperking in dienst te nemen. Sandra Ballij van het Amsterdamse blindenrestaurant Ctaste draait het liever om en gaat uit van de positieve aanpak: kijk naar de talenten van mensen en probeer die te koppelen aan commercieel relevante activiteiten. ‘Het gaat er niet om om de werkzaamheden aan te passen, maar om daar talenten optimaal bij in te zetten.’
De Wet werk en zekerheid bevat een weeffout waardoor Nederlandse werkgevers per 1 juli een onvoorziene kostenpost van zo’n 150 miljoen euro per jaar staat te wachten. De oorzaak: arbeidsongeschikte werknemers hebben recht op een transitievergoeding (de ontslagvergoeding nieuwe stijl). ‘Werkgevers hebben deze misser wel geconstateerd maar nooit in volle omvang doorgerekend’
De Nederlandse Bond van bemiddelings- en uitzendondernemers (NBBU) geeft aan gematigd positief te zijn over de overgangsregeling voor de transitievergoeding die minister Asscher (SZW) aan de Tweede Kamer bekend heeft gemaakt. “De overgangsregeling biedt in elk geval meer rechtszekerheid en dus meer duidelijkheid voor werkgevers. Met deze duidelijkheid haalt de regeling de grootste onzekerheid uit het oorspronkelijke plan”, zo vindt de brancheorganisatie voor flexondernemers.
Er komt een overgangsregeling voor de transitievergoeding om te voorkomen dat tijdelijke werknemers, zoals seizoenswerkers in de horeca, recreatie en tuinbouwsector niet opnieuw ingehuurd worden en werkgevers met andere tijdelijke werknemers aan de slag gaan. Vanaf 1 juli 2015 hebben tijdelijke werknemers recht op een transitievergoeding als na ten minste twee jaar de arbeidsovereenkomst niet wordt verlengd door de werkgever. De hoogte daarvan wordt in het oorspronkelijke voorstel bepaald door de gewerkte periodes van voor 1 juli 2015.
Werkgevers die na 1 juli van dit jaar een werknemer ontslaan, moeten de ontslagen werknemer een ‘transitievergoeding’ meegeven. Maar als de werkgevers op dat moment ook nog gebonden zijn aan een sociaal plan of cao-afspraken over ontslagvergoeding, gaan die afspraken voor. Ze hoeven dan dus niet óók nog die transitievergoeding te betalen.
De Wet werk en zekerheid bevat een weeffout waardoor Nederlandse werkgevers per 1 juli een onvoorziene kostenpost van zo’n 150 miljoen euro per jaar staat te wachten. De oorzaak: arbeidsongeschikte werknemers hebben recht op een transitievergoeding (de ontslagvergoeding nieuwe stijl).
De vereniging van recreatieondernemers, RECRON, vraagt dringend aan minister Asscher (SZW) en de Tweede Kamer om bij tijdelijke dienstverbanden de terugwerkende kracht in de regeling voor de transitievergoeding te veranderen. De sector wordt door de ketenregeling onevenredig hard getroffen aldus de vereniging.
Het kabinet heeft aangekondigd dat er overgangsrecht gaat komen voor wat betreft de transitievergoeding zodat er door werkgevers niet twee keer hoeft te worden betaald. Het moet gaan om al bestaande afspraken die dateren vóór 1 juli 2015.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling