Op de arbeidsmarkt wordt record na record gebroken. 1 op de 5 personen is van werkgever gewisseld in de afgelopen 12 maanden (1,8 miljoen mensen in totaliteit), nog nooit zijn zoveel mensen benaderd voor een nieuwe baan het afgelopen kwartaal (37,9%) en de verwachte gemiddelde zoekduur naar een nieuwe baan is nog nooit zo laag geweest (3,4 maanden). Ook de arbeidsmarktactiviteit is historisch laag en dat alles gecombineerd met een record aantal vacatures resulteert in een record aan schaarste.
Om de arbeidsmarktkrapte aan te pakken, zet het kabinet in op het verminderen van de vraag naar arbeid, het vergroten van het arbeidsaanbod en het verbeteren van de match tussen vraag naar en aanbod van arbeid. De aanpak bestaat uit zes acties voor de overheid. Daarnaast roept het kabinet – samen met sociale partners en (onderwijs)organisaties –werkgevers op om aanvullende acties te ondernemen.
Building Heroes heeft de 'Innovatie in selectie'-award van Digitaal-Werven gewonnen. De jury was vooral onder de indruk van het feit dat Building Heroes kijkt naar talent en op basis hiervan opleidingen, trainingen en coaching aanbiedt om dit talent optimaal te laten floreren.
Ruim 60% van de actieve baanzoekers in Nederland die zich online oriënteren op de arbeidsmarkt gebruikt daarvoor Indeed. Daarmee is Indeed bijna net zo groot als de gecombineerde impact van de nummers 3 tot en met 20 in de top-20 van meest populaire jobboards in Nederland. Alleen LinkedIn kan in het spoor blijven van Indeed, al verliest dat platform ook positie op de Nederlandse arbeidsmarkt en kan het geen bedreiging vormen voor Indeed. Dat komt vooral omdat LinkedIn nauwelijks impact maakt onder praktisch en middelbaar opgeleiden.
'Flexibel’ is de karaktereigenschap waarmee de werkgever anno 2022 het profiel van zijn of haar beoogde nieuwe werknemer het liefst omschrijft. Dat blijkt uit een analyse van miljoenen Nederlandse vacatures door Indeed, wereldwijd en in Nederlands grootste vacaturesite. Ten opzichte van 2020 is het gebruik van niet-onderscheidend taalgebruik in vacatureteksten met maar liefst veertien procent toegenomen.
Naast salaris, aansprekend werk en persoonlijke ontwikkeling weegt bij de keuze voor een baan de maatschappelijke betrokkenheid van het bedrijf steeds zwaarder. Zeker nu de krapte op de arbeidsmarkt enorm is en werknemers het vaak voor het uitzoeken hebben, kan een actief MVO-beleid net het verschil maken. Een meerderheid van de Nederlanders in loondienst vindt het belangrijk om te werken bij een bedrijf met een actief MVO-beleid.
Finance detacheerder Fincade draait het sollicitatieproces om en gaat solliciteren bij potentiële collega’s. Letterlijk. In haar communicatie richt zij zich met een motivatie en een curriculum vitae tot werkzoekenden voor wie ze graag aan de slag gaan. Daarnaast solliciteren zij zelfs bij mogelijke nieuwe collega’s op locatie.
Eén op de vier HR-medewerkers (25%) voelt zich opgejaagd door collega’s in de zoektocht naar geschikt personeel. Niet alleen voelen HR-professionals zich opgejaagd in de werving van geschikt personeel, ook het verantwoordelijkheidsgevoel brengt spanningen met zich mee. Wel is er voldoende budget en ruime mogelijkheden om talent te vinden en binden.
Onderzoekers van onder andere Oxford University stellen dat kandidaten betrouwbaar beoordelen via geautomatiseerde video-interviews nog vaak misgaat en doen aanbevelingen voor verbeteringen.
Met de krappe arbeidsmarkt werven zowel grotere als kleinere bedrijven kenniswerkers in het buitenland. Succesfactoren bij kleinere bedrijven uit de Brainport-regio kunnen ook corporates helpen.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling