Het imago van u als werkgever is belangrijk voor het binnenhalen van nieuwe mensen. Door de opkomst van social media heeft u zelf minder invloed op dit imago dan voorheen. Hoe kunt u hier toch invloed op uitoefenen? Wat moet u vooral doen en laten?
Wellicht herkent u het volgende voorbeeld Een groothandel in groente en fruit heeft een vacature voor een magazijnmedewerker. De werkgever wil voor deze functie alleen iemand in dienst nemen die 100 procent gezond is, want het gaat hier om zwaar werk. Veel lopen, tillen, duwen en sjouwen. En het werk vindt in een gekoelde omgeving plaats, dus daar moet de nieuwe medewerker wel tegen kunnen. De werkgever geeft de arts van de Arbo-dienst opdracht om alle kandidaten eerst medisch te keuren, zodat alleen degenen die helemaal fit zijn op sollicitatiegesprek mogen. De arbo-arts laat echter weten dat deze gang van zaken wettelijk niet mogelijk is. De werkgever vraagt zich af: waarom dan niet? Is een aanstellingskeuring verboden dan? Hoe kom ik er dan achter of een kandidaat het zware werk aankan? Kan ik dit zelf ter sprake brengen in het sollicitatiegesprek?
Na een moeilijk 2009 is het belangrijk om vooruit te kijken. Welke ontwikkelingen en trends houden HR bezig? De afgelopen weken hebben we al vele ontwikkelingen besproken. Hier zetten wij kort de verschillende trends van 2010 voor u op een rij.
Dé modekreet onder Amerikaanse HR-managers is nog altijd engagement ofwel ‘werknemersbetrokkenheid’. En managers roepen te pas en te onpas dat de medewerkers het belangrijkste kapitaal zijn. Maar als dat ‘kapitaal’ niet betrokken is, zie je dat zonder meer terug in tegenvallende resultaten. En dat is te voorkomen.
Het gaat hier niet om het ontdekken van de volgende Idol, maar om een manier om in selectiegesprekken een goed beeld te krijgen van de kwaliteiten en vaardigheden van een kandidaat.
Iedereen wil ze graag hebben, die jonge, talentvolle en hoogopgeleide kandidaten. Toch is ook het aannemen van een high potential geen garantie voor succes. Tips om de juiste kandidaat eruit te pikken. Én vervolgens binnenboord te houden.
Het aantrekken van de economie is voor 41 procent van de Nederlandse werknemers het startsein om meteen een nieuwe baan te zoeken. Van de werknemers die op dit moment al op zoek zijn naar een andere werkgever, geeft 61 procent aan minder hoge eisen te stellen aan een nieuwe baan vanwege de slechte arbeidsmarkt. Dat blijkt uit onderzoek van uitzendbureau Unique.
Uitzendbureau Unique en TNO presenteerden donderdag 22 oktober de MKB Marktmonitor 2009. Opvallend is dat 62 procent van de bijna 3.400 ondervraagde ondernemers verwacht de komende drie jaar weer te gaan groeien.
Een Kamermeerderheid van PvdA, CDA en VVD wil dat de top van grote bedrijven voor minimaal 30 procent uit vrouwen bestaat. Als dit niet lukt, dan moeten ondernemingen zich verantwoorden en met een verbeterplan komen.
Om ontslagen medewerkers te helpen met het vinden van een nieuwe baan, kunnen de ‘oude’ werkgevers een belangrijke rol spelen. Deze ondersteuning heet Van-Werk-Naar-Werk- ondersteuning. Ongeveer 26 procent van de mkb-bedrijven biedt deze hulp al aan.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.