Je cv in 140 tekens of in 6 seconden. Twitter en het nieuwe video-programma Vine zijn het nieuwe curriculum zo meldt The Wallstreet Journal.
Het leek wel een 1-aprilgrap, maar was dit helaas niet: het programma RamBam van de VARA toonde hoe drie journalisten met een verzonnen cv werden aangenomen als natuurkundeleraar, zweminstructeur en Verzorgende IG. De cv-controle: nul. Screeningsexpert René Reijenga vertelt hoe het wel moet.
Sollicitanten denken verschillend over de eerlijkheid en de baangerelateerdheid van het video cv als selectiemiddel. Persoonlijkheid, cognitieve capaciteiten en etniciteit van de sollicitant spelen daarbij een rol. Dit stelt psychologe Annemarie Hiemstra in haar proefschrift Fairness van selectie op basis van papieren en video cv’s. Uit het onderzoek blijkt tevens dat recruiters video cv’s als minder eerlijk ervaren dan papieren cv’s.
Ondanks de huidige economische situatie hebben veel CFO’s en HR-managers vertrouwen in de groeimogelijkheden voor het eigen bedrijf in het komende halfjaar. Zij verwachten het personeelsbestand in de eerste helft van 2013 op hetzelfde niveau te houden of zelfs uit te breiden. Dat laatste dan wel met tijdelijke krachten. Dit blijkt uit de ‘Personeelsbarometer 2013’ van Robert Half gehouden onder 300 CFO’s, financieel directeuren en HR managers.
Om te solliciteren kiezen Nederlanders het liefst voor directe en traditionelere manieren zo blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van onderzoeks- en adviesbureau Intelligence Group waar per kwartaal 5.000 personen voor worden ondervraagd.
Werkgevers in Nederland zijn minder somber over de arbeidsmarkt in het tweede kwartaal van 2013 dan over het eerste kwartaal het geval was. Dat blijkt uit cijfers uit de Arbeidsmarktbarometer van Manpower. Desalniettemin laat de barometer voor de vierde achtereenvolgende keer een negatief beeld zien.
Wat is het geheim van de populairste werkgevers van Nederland? Hun maatschappelijke betrokkenheid, blijkt uit grootschalig onderzoek van Effectory. Ook in tijden van crisis, want het kan heel klein beginnen.
Het imago van u als werkgever is belangrijk voor het binnenhalen van nieuwe mensen. Door de opkomst van social media heeft u zelf minder invloed op dit imago dan voorheen. Hoe kunt u hier toch invloed op uitoefenen? Wat moet u vooral doen en laten?
Wellicht herkent u het volgende voorbeeld Een groothandel in groente en fruit heeft een vacature voor een magazijnmedewerker. De werkgever wil voor deze functie alleen iemand in dienst nemen die 100 procent gezond is, want het gaat hier om zwaar werk. Veel lopen, tillen, duwen en sjouwen. En het werk vindt in een gekoelde omgeving plaats, dus daar moet de nieuwe medewerker wel tegen kunnen. De werkgever geeft de arts van de Arbo-dienst opdracht om alle kandidaten eerst medisch te keuren, zodat alleen degenen die helemaal fit zijn op sollicitatiegesprek mogen. De arbo-arts laat echter weten dat deze gang van zaken wettelijk niet mogelijk is. De werkgever vraagt zich af: waarom dan niet? Is een aanstellingskeuring verboden dan? Hoe kom ik er dan achter of een kandidaat het zware werk aankan? Kan ik dit zelf ter sprake brengen in het sollicitatiegesprek?
Na een moeilijk 2009 is het belangrijk om vooruit te kijken. Welke ontwikkelingen en trends houden HR bezig? De afgelopen weken hebben we al vele ontwikkelingen besproken. Hier zetten wij kort de verschillende trends van 2010 voor u op een rij.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.