Hogeropgeleiden kiezen massaal voor een baan in de non-profit sector. De sectoren onderwijs, maatschappelijke dienstverlening en zorg worden genoemd als meest favoriete branche om in te werken. Pas op plek nummer vijf staat de zakelijke dienstverlening. En ook wordt het fulltime werken weer populairder. Dit blijkt uit de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey (BAS) van Yacht.
Een tuincentrum vraagt in een vacature voor restaurantmedewerker om een jong persoon van 18 tot 27 jaar. In de vacature staat dat het een baan is in het kader van het kabinetsbeleid Aanpak Jeugdwerkloosheid. Het tuincentrum wil van het College voor de Rechten van de Mens weten of deze vorm van leeftijdsdiscriminatie is toegestaan.
Werkgevers die personeel willen aannemen, moeten zich eerst afvragen of hun wervingsstrategie nog wel up-to-date is. Vooral het werven via mobiele websites heeft aandacht nodig.
Organisaties die social media als wervingskanaal gebruiken, besteden hier wekelijks meer dan 8 uur tijd aan. De respons op werving via sociale media is bijzonder snel; de meeste kandidaten reageren binnen 24 uur.
Werkzoekenden vinden het belangrijk om te werken in een sector die ze aanspreekt. Het werken voor een ‘cool’ merk wordt niet zo belangrijk gevonden en het werken in een modern kantoor evenmin. Dit blijkt uit een online onderzoek van Monsterboard onder 2.500 internetgebruikers in Europa en Amerika.
Bedrijven selecteren en ontwikkelen medewerkers steeds vaker op basis van data-analyse. Nog even en een game bepaalt de selectieprocedure.
Het aantal vacatures voor hogeropgeleiden steeg in het eerste kwartaal van 2014 met 15 procent t.o.v. het eerste kwartaal 2013. Er is beduidend meer vertrouwen in het vinden van een nieuwe baan: het aantal actief zoekenden is gestegen naar 14 procent (was 11 procent een jaar geleden). Dit blijkt uit de analyse Trends en ontwikkelingen op de professionele arbeidsmarkt over het eerste kwartaal van 2014 van Yacht.
Veel Nederlanders (82 procent) vinden dat jongeren een baan onder hun niveau moeten accepteren. Een meerderheid (54 procent) vindt zelfs dat dit wettelijk verplicht moet worden. Dit blijkt uit een onderzoek dat Achmea en De Persdienst lieten uitvoeren door GfK.
Nederlandse werknemers passen zich het beste aan de veranderende omstandigheden op de arbeidsmarkt aan. Dit blijkt uit onderzoek van PwC, in opdracht van LinkedIn, in 11 landen.
Het vinden van de juiste baan of medewerker blijkt in de huidige markt van vraag en aanbod een moeizaam proces. Procedures duren lang, de groep sollicitanten is groot en het aantal mismatches tussen vacatures en cv’s neemt toe. Dit blijkt uit onderzoek van HRMatches. “Zowel sollicitanten als bedrijven moeten helder maken wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze zoeken.”
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling