Docenten techniek, accountmanagers en vaklieden zoals elektromonteurs zijn lastig te vinden. Dit blijkt uit een lijst van kansrijke beroepen in 2017. Vooral de stijging van het aantal vacatures in de bouw en vraag naar bèta-docenten valt op. Ook vrachtwagenchauffeurs zijn weer gewild. Enkele jaren terug vielen onder deze beroepsgroep nog veel ontslagen. Dit blijkt uit een overzicht van Randstad.
Hoewel je van HR-professionals zou verwachten dat zij juíst weten hoe ze zich moeten onderscheiden, blijken ook zij regelmatig te vervallen in clichés op hun LinkedIn-profiel. Zij noemen zichzelf massaal ‘gespecialiseerd’, ‘gefocust’ en ‘strategisch’. Hoe kunt u dergelijke holle buzzwoorden vermijden?
Mkb’ers vinden het moeilijk om geschikt personeel te vinden. Een van de grootste uitdagingen is daarbij het vinden van werknemers met de beste kwalificaties: 43 procent van de Nederlandse midden- en kleinbedrijven heeft hier moeite mee zo blijkt uit recent onderzoek van vacaturesite Indeed, uitgevoerd door onderzoeksbureau TeamVier. Daar komt nog eens bij dat veel bedrijven het moeilijk vinden om goede vacatureteksten te schrijven.
Waar letten werkzoekende jongeren op in deze werknemersmarkt? Tien tips voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuw talent maar ze nog onvoldoende weten te bereiken.
Steeds vaker zoeken werkgevers naar nieuwe vormen om personeel te werven. Met ‘andere’ campagnes val je immers meer op; bovendien is een slimme campagne vaak direct een manier om voor te sorteren op de gewenste skills van de kandidaat.
Meer dan driekwart van de Nederlandse ondernemers (80 procent) is het erover eens: een sollicitatiegesprek lijkt op een date, waarbij het gevoel vertelt of de klik er is. Een duidelijke match met de organisatiecultuur is veruit het belangrijkste criterium (79 procent) bij het selecteren van nieuw personeel. Vakkennis (48 procent), werkervaring (47 procent) en werkethos (44 procent) volgen op afstand.
Werkgevers willen social media effectief inzetten als conversietool om hun doelgroepen te leiden naar de werkenbij-site. Wel hebben ze uitdagingen aan te gaan om de engagement te verhogen op de verschillende platformen. Een manier is om ambassadeurs in te zetten: steeds meer organisaties stimuleren hun medewerkers dan ook om content te delen via eigen social media kanalen.
Ieder bedrijf verdient zijn eigen George Clooney: een persoonlijkheid die bekend en geliefd is bij een groot publiek en daardoor een merk vertrouwen en autoriteit geeft. En die George Clooney hoeft niet per se een beroemdheid uit de A-categorie te zijn. Sterker nog, de kans is groot dat de ideale merkambassadeur zich onder het eigen personeel bevindt.
Solliciteren gaat tegenwoordig online. Althans dat is onder meer de praktijk bij Unilever, Hunkemöller, Hema en Ikea.
Bedrijven weten te weinig wat ze willen. Dat concludeert Employment Services uit een inventarisatie onder 150 relaties.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.