Philips wint voor het tiende jaar op rij de prijs voor de beste reputatie, uitgereikt door het Reputation Institute Nederland in samenwerking met Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). De onderzoekers verklaren dit door het innovatieve vermogen van het bedrijf om zichzelf opnieuw uit te vinden. Meer in het algemeen gesproken blijkt een hoge reputatiescore samen te hangen met vier zaken:
Medewerkers kunnen in hoge mate bijdragen aan de employer branding van hun werkgever. Dit wordt ook wel 'employee advocacy' genoemd, het gedachtegoed waarbij medewerkers worden geactiveerd om samen de boodschap van het werkgeversmerk te verspreiden. Hoe pakt u dit aan? 5 tips
Docenten techniek, accountmanagers en vaklieden zoals elektromonteurs zijn lastig te vinden. Dit blijkt uit een lijst van kansrijke beroepen in 2017. Vooral de stijging van het aantal vacatures in de bouw en vraag naar bèta-docenten valt op. Ook vrachtwagenchauffeurs zijn weer gewild. Enkele jaren terug vielen onder deze beroepsgroep nog veel ontslagen. Dit blijkt uit een overzicht van Randstad.
Hoewel je van HR-professionals zou verwachten dat zij juíst weten hoe ze zich moeten onderscheiden, blijken ook zij regelmatig te vervallen in clichés op hun LinkedIn-profiel. Zij noemen zichzelf massaal ‘gespecialiseerd’, ‘gefocust’ en ‘strategisch’. Hoe kunt u dergelijke holle buzzwoorden vermijden?
Mkb’ers vinden het moeilijk om geschikt personeel te vinden. Een van de grootste uitdagingen is daarbij het vinden van werknemers met de beste kwalificaties: 43 procent van de Nederlandse midden- en kleinbedrijven heeft hier moeite mee zo blijkt uit recent onderzoek van vacaturesite Indeed, uitgevoerd door onderzoeksbureau TeamVier. Daar komt nog eens bij dat veel bedrijven het moeilijk vinden om goede vacatureteksten te schrijven.
Waar letten werkzoekende jongeren op in deze werknemersmarkt? Tien tips voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuw talent maar ze nog onvoldoende weten te bereiken.
Steeds vaker zoeken werkgevers naar nieuwe vormen om personeel te werven. Met ‘andere’ campagnes val je immers meer op; bovendien is een slimme campagne vaak direct een manier om voor te sorteren op de gewenste skills van de kandidaat.
Meer dan driekwart van de Nederlandse ondernemers (80 procent) is het erover eens: een sollicitatiegesprek lijkt op een date, waarbij het gevoel vertelt of de klik er is. Een duidelijke match met de organisatiecultuur is veruit het belangrijkste criterium (79 procent) bij het selecteren van nieuw personeel. Vakkennis (48 procent), werkervaring (47 procent) en werkethos (44 procent) volgen op afstand.
Werkgevers willen social media effectief inzetten als conversietool om hun doelgroepen te leiden naar de werkenbij-site. Wel hebben ze uitdagingen aan te gaan om de engagement te verhogen op de verschillende platformen. Een manier is om ambassadeurs in te zetten: steeds meer organisaties stimuleren hun medewerkers dan ook om content te delen via eigen social media kanalen.
Ieder bedrijf verdient zijn eigen George Clooney: een persoonlijkheid die bekend en geliefd is bij een groot publiek en daardoor een merk vertrouwen en autoriteit geeft. En die George Clooney hoeft niet per se een beroemdheid uit de A-categorie te zijn. Sterker nog, de kans is groot dat de ideale merkambassadeur zich onder het eigen personeel bevindt.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling