Uit onderzoek blijkt dat we vaak mensen aannemen die op onszelf lijken, wat niet leidt tot de best presterende teams. Dat is te voorkomen door een ‘robot’ de selectie te laten maken. Deze voorspelt op basis van taal welke kandidaat het beste bij een baan of binnen een bedrijfscultuur past. Accuraat en snel.
De mate waarin vacatureteksten doelgroepgericht zijn geschreven in Nederland is erg laag. In het overgrote deel van de vacatureteksten mist het aanbod voor de potentiële kandidaat of zijn er algemene arbeidsvoorwaarden genoemd die niet interessant zijn voor de te werven doelgroep.
Iets meer dan een op de acht mensen in Nederland (13 procent) heeft zich weleens gediscrimineerd gevoeld tijdens het sollicitatieproces. Meer dan een kwart (27 procent) kent bovendien iemand die zich weleens slachtoffer van discriminatie heeft gevoeld. Leeftijdsdiscriminatie komt het vaakst voor. Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed.
Het is hoog tijd dat we eens gaan kijken naar de positieve inbreng van arbeidsmigranten, in plaats van alleen te focussen op de negatieve excessen en berichtgeving. Er wordt nog te veel ingezoomd op verhalen over uitbuiting, arbeidsverdringing en malafide uitzendconstructies en politici doen voorkomen alsof het huidige migrantenbeleid uitbuiting en arbeidsverdringing in de hand werkt.
De smartphone is hard op weg het nummer één device voor sollicitaties te worden. Het aantal mobiele sollicitaties is in 2016 gestegen met 150 procent. Dit blijkt uit cijfers van IT-dienstverlener neomax. Naast de stijgende inzet van smartphones aan de kant van kandidaten, ontdekken aan de andere kant werkgevers langzaamaan de voordelen van analytics in het recruitmentproces. Dit blijkt uit onderzoek van neomax in samenwerking met trendwatcher Adjiedj Bakas, dat is gebundeld in het boek ‘De digitale transformatie’.
Philips wint voor het tiende jaar op rij de prijs voor de beste reputatie, uitgereikt door het Reputation Institute Nederland in samenwerking met Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). De onderzoekers verklaren dit door het innovatieve vermogen van het bedrijf om zichzelf opnieuw uit te vinden. Meer in het algemeen gesproken blijkt een hoge reputatiescore samen te hangen met vier zaken:
Medewerkers kunnen in hoge mate bijdragen aan de employer branding van hun werkgever. Dit wordt ook wel 'employee advocacy' genoemd, het gedachtegoed waarbij medewerkers worden geactiveerd om samen de boodschap van het werkgeversmerk te verspreiden. Hoe pakt u dit aan? 5 tips
Docenten techniek, accountmanagers en vaklieden zoals elektromonteurs zijn lastig te vinden. Dit blijkt uit een lijst van kansrijke beroepen in 2017. Vooral de stijging van het aantal vacatures in de bouw en vraag naar bèta-docenten valt op. Ook vrachtwagenchauffeurs zijn weer gewild. Enkele jaren terug vielen onder deze beroepsgroep nog veel ontslagen. Dit blijkt uit een overzicht van Randstad.
Hoewel je van HR-professionals zou verwachten dat zij juíst weten hoe ze zich moeten onderscheiden, blijken ook zij regelmatig te vervallen in clichés op hun LinkedIn-profiel. Zij noemen zichzelf massaal ‘gespecialiseerd’, ‘gefocust’ en ‘strategisch’. Hoe kunt u dergelijke holle buzzwoorden vermijden?
Mkb’ers vinden het moeilijk om geschikt personeel te vinden. Een van de grootste uitdagingen is daarbij het vinden van werknemers met de beste kwalificaties: 43 procent van de Nederlandse midden- en kleinbedrijven heeft hier moeite mee zo blijkt uit recent onderzoek van vacaturesite Indeed, uitgevoerd door onderzoeksbureau TeamVier. Daar komt nog eens bij dat veel bedrijven het moeilijk vinden om goede vacatureteksten te schrijven.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.