Welke plaats neemt innovatie in binnen werving en selectie anno 2019? Uit onderzoek van Robert Walters blijkt dat werknemers klaar zijn voor een revolutie in het sollicitatieproces, maar organisaties zich nog terughoudend opstellen. Een 5, dat is het cijfer dat HR professionals en hiring managers geven aan de mate van innovatie binnen hun wervingsproces. Dat terwijl sollicitanten een 8 geven aan het belang van een innovatief sollicitatieproces.
In de Jobs of the Future index (JoF) van Cognizant worden de ontwikkelingen van vijftig banen in de VS onder de loep genomen. Er wordt onder meer gekeken naar welke banen in opkomst zijn, het snelst groeien of verdwijnen en welke bedrijfstakken de grootste veranderingen ondergaan.
De signalen dat de arbeidsmarkt in Nederland aan het afkoelen is, zijn in het eerste kwartaal van 2019 duidelijker geworden. De laatste cijfers van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek uit het eerste kwartaal van 2019 laten zien dat het aantal uitgegeven vaste contracten weer aan het dalen is. Zo krijgt 36% van de nieuwe werknemers een vast contract, ten opzichte van 43% in het kwartaal daarvoor. En het aantal tijdelijke contracten neemt toe.
In een zeer krappe arbeidsmarkt met veel concurrentie om talent binnen te halen, is een deel van de werkgevers in staat om voldoende goede mensen aan te nemen en het aantal bad hires te reduceren. Ze doen dat tegen veel lagere kosten en in procedures die bijna twee keer zo snel verlopen. Uit het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019 van Intelligence Group, in samenwerking met Compagnon, Werf& en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, blijken deze succesvolle werkgevers drie gemeenschappelijke kenmerken te hebben.
Een sollicitant niet uitnodigen op basis van leeftijd, geslacht, woonplaats of afkomst? Meer dan de helft van de HR-verantwoordelijkheden (56%) geeft aan dat persoonsgegevens altijd een bepaalde rol spelen in het sollicitatieproces, of je dit nu wilt of niet. Vooral leeftijdsdiscriminatie komt veel voor: 4 op de 10 ondervraagden heeft weleens iemand niet uitgenodigd op basis van leeftijd.
Een baan zonder sollicitatiegesprek? Dat kan dankzij Open Hiring, een bewezen concept van Greyston in de VS - met onder meer een bakkerij - dat samen met maatschappelijk ontwikkelaar Start Foundation als experiment wordt geïntroduceerd in Nederland. MamaLoes uit Goirle, een babywinkel, bijt het spits af als eerste pilotbedrijf.
Nederlandse bedrijven geven tijdens het werven van nieuwe werknemers vergeleken met andere Europese landen vaker prioriteit aan diversiteit. Daarentegen wordt er in Nederland minder vaak op gelet of een potentiële nieuwe werknemer bij de bedrijfscultuur past. Diversiteit wordt door bijna de helft van de Nederlandse bedrijven als belangrijk element genoemd van die bedrijfscultuur.
Hoe kunnen organisaties, managers en medewerkers zodanig naar elkaar toegroeien dat ze meer van hun werk genieten? En hoe zit dat bij millennials in het bijzonder? In zijn boek ‘Happyholics’ gaat Itamar Sharon hier nader op in.
De groep ‘niet baanzoekers’ wordt kleiner en het aantal latente baanzoekers neemt toe. Het wordt daarom belangrijker om wervingscampagnes op de latente doelgroep te richten. Om ze te verleiden is een andere strategie nodig, want latente baanzoekers bekijken niet iedere week jobboards zo meldt Intelligence Group (IG).
De afgelopen drie jaar is op de Nederlandse arbeidsmarkt een sterke stijging te zien van het aantal mensen dat bij wisseling van baan een vast contract krijgt. Daar tegenover staat een even sterke daling van het aantal flexcontracten. En van de mensen die na een baanwisseling beginnen met een tijdelijk of flexibel contract, verwacht een groeiend deel een vast contract te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group uit Rotterdam over de periode 2015-2018.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling