In bijna 3 van de 4 meest gevraagde functies in Nederland (72%) is het moeilijk tot zeer moeilijk om voldoende mensen te werven. Werkgevers zitten op dit moment vooral te springen om medewerkers klantenservice, productiemedewerkers en servicemonteurs. In totaal werden er maar liefst 73.474 vacatures geplaatst voor deze drie functies in de eerste helft van 2019.
Nederlanders schromen niet de tijd van de baas te gebruiken om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Dat blijkt uit een analyse van het gespecialiseerde recruitmentbureau Robert Half. De piekmomenten voor solliciteren bevinden zich tussen 11.00 en 14.00 uur, met maandag als populairste dag. De cijfers tonen daarnaast dat we vooral in de maanden na een vakantieperiode op zoek gaan naar een nieuwe baan.
Nieuw onderzoek van LinkedIn onder werknemers en HR-professionals onthult de impact van taalgebruik op het aantrekken van talent en de verschillen in hoe mannen en vrouwen reageren op bepaalde woorden. De helft van de Nederlandse vrouwen (49%) zegt dat het woord ‘agressief’ in vacatures afschrikt in plaats van aantrekt. Dat terwijl er wereldwijd 50.000 vacatures op LinkedIn staan waarin dat woord voorkomt.
Nog steeds ervaart een kwart van de bedrijven belemmeringen bij het uitoefenen van de bedrijfsactiviteiten door een tekort aan arbeidskrachten. Aan het begin van het derde kwartaal van 2019 maken ondernemers in de zakelijke dienstverlening hier het meest melding van. Het ondernemersvertrouwen, de stemmingsindicator van ondernemend Nederland, is licht gedaald naar 10,6. Ondanks deze daling is het sentiment onder ondernemers positief.
Digitalisering biedt organisaties de kans om het wervingsproces naar een hoger niveau te tillen. Dat is nodig ook, want de verwachtingen die sollicitanten hebben van het sollicitatieproces bij hun nieuwe werkgever zijn aan het veranderen. Recruitmentorganisatie Robert Walters heeft een groot aantal nieuwe recruitment tools onder de loep genomen. Faye Walshe, global director of innovation, vertelt hoe deze tools het wervingsproces kunnen moderniseren.
In tijden van arbeidsmarktkrapte is het nog belangrijker dan anders om talenten binnen boord te houden. Vooral het voortijdig uitstromen van nieuwe medewerkers kost werkgevers handenvol geld. En dit is (deels) te voorkomen, namelijk door tijdig feedbackgesprekken te voeren.
De wetswijziging waarin de Inspectie SZW op termijn bevoegd is om hierop toe te zien wordt na de zomer aan de Raad van State aangeboden, zo schrijft staatssecretaris Van Ark vandaag in de voortgangsbrief arbeidsmarktdiscriminatie.
ICT-managers, managing directors, CEO’s en software developers zijn de meest schaarse beroepen in Europa. In bijna elk Europees land is het zeer moeilijk om hen te werven. Bijna overal, want in Griekenland en Zweden is de wervingshaalbaarheid normaal. De minst schaarse beroepen in Europa zijn journalisten, taalkundigen, leraren basisonderwijs en artistieke en culturele vakspecialisten.
Welke plaats neemt innovatie in binnen werving en selectie anno 2019? Uit onderzoek van Robert Walters blijkt dat werknemers klaar zijn voor een revolutie in het sollicitatieproces, maar organisaties zich nog terughoudend opstellen. Een 5, dat is het cijfer dat HR professionals en hiring managers geven aan de mate van innovatie binnen hun wervingsproces. Dat terwijl sollicitanten een 8 geven aan het belang van een innovatief sollicitatieproces.
In de Jobs of the Future index (JoF) van Cognizant worden de ontwikkelingen van vijftig banen in de VS onder de loep genomen. Er wordt onder meer gekeken naar welke banen in opkomst zijn, het snelst groeien of verdwijnen en welke bedrijfstakken de grootste veranderingen ondergaan.