Met het einde van de lockdown in zicht, verwachten Nederlandse werkgevers aanzienlijk meer personeel in te huren. Dat blijkt uit de ManpowerGroup Employment Outlook Survey, een onderzoek in 43 landen onder ruim 42.000 werkgevers, waarvan 612 in Nederland. Het Nederlandse netto werkgelegenheidscijfer* voor het derde kwartaal van 2021 komt uit op +9%.
Door de coronacrisis zijn HR-professionals gedwongen om hun gesprekken veel meer online te voeren en dat bevalt ze niet. Bijna driekwart (72%) van de Nederlandse HR-professionals zegt een hekel te hebben aan virtuele sollicitatiegesprekken. Dit komt mede doordat de non-verbale communicatie mist tijdens een online gesprek, aldus ruim negen op de tien HR-medewerkers.
Sinds corona vindt recruitment steeds meer online en via video plaats. Dit heeft tot gevolg dat vacatures bij werkgevers gemiddeld 15 dagen korter online open staan. De gemiddelde tijd dat vacatures bij directe werkgevers online stonden is gedaald van 60 dagen in de periode van voor en aan het begin van corona tot nu naar gemiddeld 47 dagen.
Bedrijven moeten een eigen visie gaan ontwikkelen op de toekomst van werk. Dat blijkt uit het Future of Work Report waarvan Monsterboard (onderdeel van Monster Global) de resultaten deelt. Het onderzoek toont positieve vooruitzichten voor het aannemen van personeel in 2021, maar toont ook een verscheidenheid aan uitdagingen waarmee recruiters dit jaar geconfronteerd worden, waaronder het oplossen van skill gaps.
Managers maken zich zorgen over het behoud van talent door het uitblijven van promoties en loonsverhogingen tijdens de pandemie zo blijkt uit de Salarisgids 2021 van recruitmentbureau Robert Half. Toch voorspelt het bureau dat de arbeidsmarkt in 2021 weer aan gaat trekken. Momenteel zijn werkgevers voornamelijk op zoek naar tijdelijke professionals. Deze zijn aantrekkelijk doordat ze met minimale training inzetbaar zijn om bedrijfskritieke functies te vervullen.
Picnic had dit voorjaar 25.000 sollicitanten. Om die massale toestroom te kanaliseren en verwerken heeft de supermarkt zijn werving- en selectiewerk anders ingericht. Zo ook Rijkswaterstaat, die videosolliciteren introduceerde.
Discriminatie is altijd al een moeilijk onderwerp geweest, maar de Black Lives Matter beweging lijkt echt iets in beweging te zetten. Het onderwerp wordt opgepakt niet alleen als het gaat over ras, maar ook over geslacht, leeftijd en afkomst. Zo kondigt Google aan vergaande maatregelen te nemen die, gezien hun dominantie als zoekmachine, impact gaan hebben op ieders Employer Branding aanpak.
De eerste negentig dagen van het dienstverband zijn cruciaal in de vraag of een nieuwe medewerker gaat landen in de organisatie. Veel mensen die vanaf half maart aan een nieuwe baan zijn begonnen kennen hun collega’s alleen van het laptopscherm. Soms zijn ze zelfs nog nooit op hun nieuwe officiële werkplek geweest. Toch maakt de coronacrisis het afbreukrisico van de onboardingfase niet per definitie groter.
Sinds de intelligente lockdown in ons land zijn er gemiddeld 28 procent minder vacatures geplaatst. De grootste klap aan de vraagkant van de arbeidsmarkt ligt daarin bij directe werkgevers (profit en non-profit) met een krimp van 37 procent, terwijl de krimp bij bemiddelaars kleiner is (-22%).
Eind jaren negentig had Unilever al de ambitie om meer vrouwen aan te stellen. Sinds een jaar of vier lukt dat echter pas. Door de inzet van Artificial Intelligence (AI) tijdens sollicitatieprocedures. “Dat we daarmee ook meteen meer diverse mensen aannemen, betekent gewoon dat we de witte man vroeger meer kwaliteiten toedichtten dan hij had.”
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling