Wat zijn de verschillende fasen in de ontwikkeling van een bedrijf? Hoe kun je een onderneming continueren door te vernieuwen? Welke uitdagingen brengt dit mee voor het leiderschap?
Wendbaarheid, flexibiliteit en dynamiek zijn hip en noodzakelijk, maar hoe voorkom je dat de hele organisatie op drift raakt? Al die beweging is heel aardig en de boze buitenwereld kan wel heel hard roepen dat het allemaal moet, maar onbesuisde verandering geeft vooral onduidelijkheid en onzekerheid en leidt eerder tot stilstand dan tot vooruitgang.
Voor elke organisatie, zowel publiek als privaat, is innovatie essentieel. Maar om de creatieve potentie van de organisatie echt te benutten, is een innovatieve cultuur nodig. Hier kan HR op een beslissende manier aan bijdragen. En daarmee is het een pijler voor baanbrekende innovaties.
Blijven vernieuwen is cruciaal voor het voortbestaan van veel organisaties in het MKB. Van de ondervraagde mkb-professionals geeft 62 procent aan dat hun organisatie, zonder succesvolle innovaties, over tien jaar niet meer bestaat. Innovatie is met name belangrijk om te blijven voldoen aan de klantvraag (30 procent) en onderscheidend vermogen te creëren ten opzichte van de concurrentie (29 procent). Daarnaast vindt 53 procent van de mkb’ers dat initiatieven omtrent innovatie snel geadopteerd worden door medewerkers.
Het Model Innovatie- en OrganisatieStructuur, het MIOS, omvat twaalf functies. Als die in een organisatie allemaal vervuld worden, en goed vervuld natuurlijk, blijft de organisatie levensvatbaar. De theoretische redenering die hieraan ten grondslag ligt houdt al ruim 40 jaar stand. Dat betekent dat er geen wezenlijk andere bijdragen, of logisch gezien echt andere functies, nodig zijn naast de volgende twaalf:
Het inzetten van mensen in rollen naast het werken in functies kan op twee manieren. Als eerste kan een medewerker expertise opbouwen door een groeipad. Via dit groeipad kan de medewerker in kennisniveau groeien naar het expertniveau. Indien de organisaties juist experts wendbaar wil inzetten, is het wenselijk om daarvoor een expertrol te bepalen. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een afstudeeronderzoek bij de Kamer van Koophandel.
Een proces van organisatieverandering moet top down worden uitgerold, waarbij de verschillende managementlagen gedurende het proces voldoende draagvlak moeten weten te creëren. Hoe pak je dit aan? Welke fasen doorloopt de organisatie daarbij?
Onderzoek wijst uit dat 70 procent van de reorganisaties mislukt. Een van de grootste fouten is dat bedrijven zich niet houden aan een eerdere doelstelling. Dat moet en kan anders aldus Jeroen Riemeijer, voormalig HR Manager van het Mobiliteitscentrum Shell.
De servicemonteurs. De fiscalisten. De directieraad. De klantcontactmedewerkers. De afgelopen twee jaar doorliepen alle medewerkers van Ymere, niemand uitgezonderd, het ‘cultuurprogramma’ Samen in Beweging. Het doel: anders denken en werken, meer oog ontwikkelen voor de huurder en de omgeving. De resultaten zijn inmiddels zichtbaar, de klanttevredenheid neemt toe.
Verandermanagement is een vak op zich. Als u die uitdaging aangaat, staat u voor de vraag: 'hoe pak ik dat aan, hoe realiseer ik (de) verandering?' De verleiding is groot om meteen te beginnen met de meest voor de hand liggende acties.