Logo
  • Achtergrond
  • 11 september 2023
  • Redactie HR Praktijk

De huidige stand van zaken omtrent de interimwetgeving - Checklist Wet DBA compliancy

De Wet DBA, die bedoeld is om schijnzelfstandigheid bij zzp’ers tegen te gaan, wordt tot op heden niet gehandhaafd. Vanaf januari 2025 wil de overheid daar verandering in brengen. Mathijs Helderman, specialist in finance interim recruitment bij Robert Walters, vertelt wat de handhaving van de Wet DBA betekent.

Beeld De huidige stand van zaken omtrent de interimwetgeving - Checklist Wet DBA compliancy

Onder de Wet DBA toetst de Belastingdienst of er sprake is van een arbeidsrelatie of fictieve dienstbetrekking, waarbij de zelfstandige in feite in loondienst is bij de opdrachtgever. Dit risico is te verminderen doordat interimmers voor meerdere opdrachtgevers werken. Ook kunnen interimmers zonder risico aan de slag bij een opdrachtgever met een door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst van de opdrachtgever. Deze overeenkomst helpt interimmers om als zzp’er werkzaamheden te verrichten binnen de lijnen van de Wet DBA. De enige voorwaarde hierbij is dat in de praktijk daadwerkelijk volgens de modelovereenkomst wordt gewerkt.

Impact op de interimmarkt 

Helderman verwacht dat de handhaving van de wet weinig impact heeft op de vraag naar interim professionals op het gebied van finance. "De Wet DBA is bedoeld om ervoor te zorgen dat werkzaamheden die ook door vaste werknemers kunnen worden gedaan, niet op interimbasis worden uitgevoerd. De opdrachten waar wij op bemiddelen, zoals optimalisatietrajecten en vervanging- of overbruggingsvraagstukken, zijn van tijdelijke aard. Volgens de Wet DBA kunnen dit soort projecten nog steeds op interimbasis worden ingevuld. De vraag naar tijdelijke krachten wordt de komende tijd niet minder. Vanwege de schaarste op de arbeidsmarkt blijven vacatures voor vaste functies steeds langer openstaan, wat maakt dat organisaties zich tot interim professionals wenden om tekorten te kunnen oplossen.’’

Handhaving in het geval van kwaadwillendheid 

Op dit moment wordt er alleen gehandhaafd op de Wet DBA als er sprake is van kwaadwillendheid. De Belastingdienst ziet organisaties als kwaadwillend wanneer zij opzettelijk een situatie van schijnzelfstandigheid laten ontstaan of laten voorbestaan, terwijl men had kunnen weten dat er feitelijk sprake is van een dienstbetrekking. In de praktijk is hier nauwelijks sprake van. 
 

Checklist Wet DBA compliancy

Het moet voor zowel opdrachtgever als opdrachtnemer helder zijn hoe er binnen de richtlijnen van de Wet DBA gewerkt kan worden. Besteed dus extra aandacht aan de opdrachtomschrijving zodat de afspraken over de samenwerking gedurende de opdracht duidelijk zijn voor beide partijen. 

Met de onderstaande richtlijnen wordt binnen het kader van de Wet DBA gewerkt, en is er geen risico op naheffingen.

  1. Geef de opdrachtnemer duidelijke instructies over het gewenste resultaat van de opdracht. De interimmer bepaalt zelf de manier waarop degene te werk gaat om dit resultaat te bereiken.
  2. Laat de interimmer alleen aanschuiven bij (werk-)overleg dat van belang is voor het resultaat van de betreffende opdracht.
  3. Je hoeft als opdrachtgever de interimmer niet te beoordelen. Er vinden dus geen functioneringsgesprekken plaats. Wel kun je evaluatiegesprekken houden om de voortgang van de opdracht te bespreken. 
  4. De interimmer moet zelf de werktijden kunnen bepalen. En hoeft geen toestemming te vragen om één of meerdere dagen afwezig te zijn.
  5. De interimmer moet zelf een vervanger kunnen sturen als dit nodig is in geval van afwezigheid. Deze vervanger moet voldoen aan de voorwaarden zoals die gesteld zijn in de interimovereenkomst.
  6. De interimmer moet de hulpmiddelen die nodig zijn om de opdracht uit te voeren zelf meenemen, of betalen voor de apparatuur en materialen die degene gebruikt bij de opdrachtgever.
  7. De opdrachtnemer mag alleen de daadwerkelijk gewerkte uren declareren. Uren die worden gemaakt om eventuele gemaakte fouten te herstellen kunnen niet worden gedeclareerd.
  8. Schade veroorzaakt tijdens de werkzaamheden, moet de interimmer zelf of vanuit een eigen verzekering vergoeden. 
  9. Deelname aan (in-house) cursussen of trainingen moet de interimmer zelf betalen. Degene is echter niet verplicht om deel te nemen aan door de opdrachtgever georganiseerde trainingen.
  10. Interimmers mogen geen kerstpakket of andere presentjes aannemen en niet naar feesten, afdelingsuitjes en algemene personeelsbijeenkomsten komen.
 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.