Logo
  • Blog
  • 22 april 2014

Onboarding, 9 tips

Onboarding is een combinatie van de introductie en het leerproces dat een werknemer in pakweg de eerste 90 dagen doormaakt. Onboarding is een ondergeschoven kind bij de komst van nieuwe medewerkers. Vooral bij hoger opgeleiden schiet dit er vaak bij in. Wanneer je dit goed doet zijn nieuwkomers sneller productief, meer betrokken en blijven ze langer bij je organisatie. Onboarding kost tijd, maar die verdient zich dubbel en dwars terug.

Onboarding gaat niet alleen over het aan boord komen. Maar vooral over het lid worden van de crew. Hoe kun  je zorgen dat iemand een vliegende start maakt?  Negen tips om dit slimmer en beter te doen:

  1. Werf realistisch - Onboarding begint met een realistische werving; een eerlijk verhaal over wat iemand kan verwachten. Kandidaten zullen de baan wellicht minder snel accepteren, maar je vermindert zo het ongewenst voortijdig vertrek met wel 50 procent.
  2. Maak een centraal plan - Als iedere afdeling zijn eigen plan maakt, kost het veel extra tijd, geld  en energie om nieuwe collega’s in te werken. Maak een centraal onboardingplan en pas daarop plannen aan voor individuen en afdelingen. Neem daarbij specifieke groepen mee, zoals parttimers, hoger opgeleide professionals en starters.
  3. Maak verwachtingen helder - Werkgevers gaan er te vaak van uit dat nieuwkomers wel begrijpen wat de bedoeling is, want dat hebben ze al verteld tijdens het werving en selectie traject? Maar hoe maak je verwachtingen uit dit traject concreet? Spreek dat af met de nieuwe medewerker. 
  4. Geef snel feedback - Nieuwkomers die snel feedback krijgen op hun werk presteren beter. Niet alleen op de inhoud van hun werk: doen ze de goede dingen? Maar ook op de manier waarop ze het werk doen: past hun manier van werken binnen je organisatie? Wacht daarmee niet tot het eerste functioneringsgesprek. Plan formele feedbackmomenten zeer frequent in de eerste 90 dagen.
  5. Maak een netwerkoverzicht - Vaak wordt gedacht dat nieuwkomers succesvol worden als ze hun eerste klus goed doen, maar het opbouwen van een netwerk blijkt zeker zo relevant. Wie weet wie hij waarvoor moet hebben binnen een organisatie, krijgt dingen sneller voor elkaar.  Bovendien voelt zo iemand zich veel eerder thuis. Zorg dat er een netwerkoverzicht komt voor iedere nieuwkomer.
  6. Profiteer van verbazing - Het is belangrijk dat nieuwkomers de gewoonten binnen je organisatie leren kennen en dat ze ergens terecht kunnen met hun verbazing. Organiseer themabijeenkomsten of laat ze erover schrijven in interne blogs. Zo leer je ook zelf je organisatie beter kennen door de ogen van de nieuwkomers.
  7. Maak ze trots - Mensen die spijt hebben van een keuze vertrekken uiteindelijk. Dat gevoel ontwikkelt zich vaak  al in de eerste dertig tot zestig dagen. Mensen blijven dan nog wel langer zitten, maar zijn eigenlijk niet meer gemotiveerd. Zorg dat mensen trots zijn op hun keuze en dat ze dat kunnen delen. Dat  begint met een perfect georganiseerde eerste dag. Denk ook aan informatie voor vrienden en  familie, zodat ze kunnen delen waar ze werken.
  8. Regel een buddy - Nieuwkomers gaan bij binnenkomst op zoek naar informatie. Dat doen ze het liefst bij collega’s op gelijk niveau. Wijs dus een collega aan voor peer-support en bereid die voor op zijn rol.  In minder dan 10 procent van de gevallen heeft iemand een collega die hem met raad en daad bijstaat. Veel vaker een mentor, maar die staat vaak te ver van de dagelijkse praktijk.
  9. Evalueer onboarding - Je hebt een doel met onboarding: mensen sneller zelfstandig laten werken en een  efficiëntere organisatie. Wat is er wel en niet goed  geregeld om dat doel te bereiken? Evalueer wat  nieuwe mensen vonden van hun eerste honderd dagen. Wat hebben ze gemist, wat kan beter?

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.