Logo
  • Blog
  • 20 maart 2024

Employer branding is voor mkb’ers belangrijker dan voor corporates – De do’s & don’ts

Employer branding is iets waar doorgaans alleen bij grote organisaties aan gedacht wordt. Dit terwijl juist voor de middelgrote organisaties, van 500 tot zeg 2.000 medewerkers, dit de meeste waarde heeft. Maar hoe doe je dat?

Juist als mensen nog niet direct een beeld hebben bij je als organisatie is employer branding waardevol zo betoogt Employer Brand guru James Ellis op DW Digitaal. Neem bijvoorbeeld zorgorganisaties, die werken vaak heel regionaal. Een verpleegkundige heeft vaak de keuze uit een ziekenhuis, een huisartsenpraktijk en een ouderenzorginstelling binnen een acceptabele reisafstand. Je hoeft je dus niet te onderscheiden van elke zorginstelling in Nederland, alleen van de concurrent in de regio. En dat doe je door te bedenken wat jouw organisatie uniek maakt en daar consistent over te communiceren.

Niet elk kraaltje of spiegeltje

En dat hoeft echt niet met gave video’s of dure campagnes, aldus James. Maar wel door in elk artikel, in elke social media-post en in elk interview iets te noemen dat eraan refereert. Dus niet over elk kraaltje en spiegeltje communiceren, maar over één enkel uniek aspect. Je hoort Tesla immers ook niet praten over hun dashboard of de spotify-integratie, maar enkel over elektrisch rijden. Als je dat maar consequent genoeg doet, gaan mensen dat herkennen aldus de employer branding-expert.

Hoe het niet moet

Dus niet zoals het ‘kleurrijke’ IT-bedrijf dat geen enkele kleur, en dan doel ik niet alleen in medewerkers, maar ook letterlijk in de visuele opmaak, op de eigen recruitmentsite heeft. Of de overheidsorganisatie waar mensen centraal staan, maar waar geen enkele foto van een persoon op de werkenbij site te vinden is. Of het ‘innovatieve bedrijf’ waar het sollicitatieproces uit de begintijd van het internet lijkt.

Hoe het wel moet

Bedenken wat jouw organisatie uniek maakt en daar consistent over communiceren, dat onderschrijft ook Ingrid van Gelder, hoofd recruitment van Flynth Accountants. Ze geeft op DW Digitaal aan dat Flynth een heel ander soort organisatie is dan bijvoorbeeld de Big 4. Met veel meer kantoren, andere doelgroep, maar vooral ook zonder partnerstructuur. Door dat consistent en consequent te communiceren trekt Flynth op jaarbasis honderden mensen aan in een extreem competitieve markt.
Wel moet je binnen die structuur letten op wat de doelgroep aanspreekt. Flynth heeft redelijk veel klanten in de agribusiness, maar leerde dat de advertenties met agribeelden bijvoorbeeld Nyenrode-studenten niet aanspreken. In advertenties gericht op deze studenten gebruiken ze nu andere beelden. Geen oneerlijke voorstelling aangezien ze nog steeds meer niet-agriklanten hebben.

Accenten leggen

Ook kun je binnen de kaders accenten leggen. Zo heeft de jongste doelgroep, die onder de 25, veel interesse in doorgroei- en carrièrekansen en neemt de aandacht voor de arbeidsvoorwaarden, inclusief de werk-privébalans, toe met de leeftijd. Zorgen dat je die data verzamelt over je doelgroep is essentieel om goede arbeidsmarktcommunicatie in te zetten. Van belang is om meer datagedreven content te creëren en te adverteren aldus Ingrid.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.