Logo
  • Blog
  • 5 juli 2012

De omgekeerde volgorde van binden en boeien

HR is er druk mee, het binden en boeien van personeel. En áls we er in de praktijk nog niet concreet druk mee zijn, dan hebben we wel voornemens op dat vlak. Het hoort bij ons werk. Bovendien weten we allemaal dat er een krapte op de arbeidsmarkt aankomt. Soms lijkt het nog ver weg, maar ondanks de economische neergang, liegen de statistieken er niet om. Ik durf te stellen dat er in Nederland niet één HR’er is die de woorden nog nooit in z’n mond heeft genomen. En wel in deze volgorde: binden en boeien. En daar gaat het mis, juist op de langere termijn wanneer in de BV Nederland het personeel schaarser is.

Volgens mij moet je namelijk allereerst geboeid worden om je überhaupt te kunnen binden. En wat nu als je het toekomstige arbeidspotentieel nog niet bepaald geboeid hebt? Dat is in de uitzendbusiness, waar ik werk, soms het geval. Mede omdat een stageplek bij een uitzendbureau vaak niet eens goedgekeurd wordt door de opleiding. We zijn bij Unique begin van het jaar een pilot gestart om actief jonge talenten te boeien. Hiermee wilden we studenten prikkelen door hen te laten ervaren hoe leerzaam en leuk het is om bij ons te werken. Zowel het proces als het resultaat is me bijzonder goed bevallen.

 

Om ervoor te zorgen dat de stage-aanvragen zouden worden goedgekeurd, hebben we voor een goed stageprogramma en onderscheidende waardering gezorgd. In februari hebben we 30 stagiaires aangenomen die deelnamen aan de zogenaamde ‘Unique Experience’. Onze missie was om hen een actieve, gelijkwaardige rol te bieden in onze organisatie waarbij zij zowel het consultantvak (kennis, skills, attitude en output) als zichzelf beter leren kennen. Daarnaast wilden we de studenten de kans geven om zichzelf te ontwikkelen en hun cv te verrijken. Om dit te realiseren hebben zij professionele begeleiding op de werkvloer gekregen en twee inspiratiesessies. In de sessies kregen zij  essentiële handvatten aangereikt om vervolgens aan de slag te gaan in het veld. De eerste dag stond een introductie van Unique en elementaire kennis om snel productief te kunnen zijn op het programma. Na driekwart van de stageperiode vond de tweede inspiratiedag plaats, waarbij een training social media en het formuleren van persoonlijke elevator pitch op het programma stond. Bovendien werden studenten ‘benoemd tot directie’ en kregen de vraag om een businesscase te maken van het uitzendbureau van de toekomst. Zij presenteerden met veel enthousiasme hun visie, ideeën en advies aan een jury bestaande uit directieleden van Unique.

 

In de periode van 20 weken hebben de stagiaires mijn verwachtingen overtroffen. Reden voor Unique om een nieuw wervingstraject te starten voor twee keer zoveel stagiaires in september. Het levert ons veel meer frisse ideeën en meer productiviteit op dan in eerste instantie gedacht. Bovenal merken we nu concreet dat het een uitgelezen kans is om toekomstig, talentvol arbeidspotentieel te boeien. Nu we ze geboeid hebben, kunnen we de stap maken naar het binden. Ik zou graag een band opbouwen met deze ruwe diamanten die we in de toekomst maar al te hard nodig hebben. Wie heeft hiervoor suggesties? Ik hoor ze graag!

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.