Logo
  • Nieuws
  • 12 februari 2013
  • J4B

'Vergaderruimtes niet efficiënt ingezet'

De gemiddelde bezettingsgraad van vergaderruimtes is 22,9 procent, de benuttingsgraad 43,9 procent en de gemiddelde bezettingsgraad van vergadertafels in kantoorruimtes is 14,9 procent. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau méét, uitgevoerd door Thomas de Ruiter. Deze getallen duiden er volgens méét op dat vergaderruimtes niet efficiënt worden gebruikt. Deze ongebruikte vierkante meter kunnen volgens het bureau beter een andere bestemming krijgen, waardoor vergaderen efficiënter en goedkoper wordt.

Beeld 'Vergaderruimtes niet efficiënt ingezet'

Naar aanleiding van deze resultaten deed De Ruiter een aantal aanbevelingen om vergaderbeleid efficiënter te maken. Zo stelt hij voor om vergadertafels in kantoorruimtes te verwijderen. Wanneer immers een vergadering aan de tafel plaatsvindt, zal de werkplek doorgaans leeg zijn en andersom. Door deze vergadertafel weg te halen, wordt nieuwe ruimte gecreëerd voor bijvoorbeeld nog een werkplek. Daarnaast kunnen de vergaderruimtes volgens De Ruiter vaak effiënter worden gebruikt door deze ruimte kleiner te maken.

 

Capaciteit verkleinen

Een andere aanbeveliing die wordt gedaan is om in vergaderzalen de capaciteit verkleinen waardoor efficiënter omgegaan wordt met de ruimte. In veel gevallen worden volgens De Ruiter immers maar vier van de tien vergaderstoelen in vergaderruimtes gebruikt.

 

Claimgedrag

Verder blijkt uit het onderzoek dat er veel misbruik wordt gemaakt van reserveringssystemen. De huidige systemen wekken volgens De Ruiter claimgedrag op, wat inhoudt dat vergaderruimtes wel worden geboekt, maar niet worden gebruikt. Door de openstaande reservering kunnen gebruikers wel constateren dat de ruimte leeg is, maar er geen gebruik van maken. Dit zorgt er volgens méét voor dat hun klanten een heel ander gebruik zien dan dat zij zien. Dit omdat de klant vaak het idee heeft dat de vergaderruimtes goed worden bezet, door de vele reserveringen.

 

 

Het Nieuwe Werken, the next step

Bent u klaar voor de stap van traditionele flexibiliteit naar Het Nieuwe Werken (HNW)? Of ziet u nog allerlei beren op de weg? Misschien hebt u zo uw bedenkingen over het resulteren van uw ambities in de gewenste doelen? Bent u al begonnen met invoering van HNW, maar staan de bestaande organisatie- en managementcultuur het succes in de weg? Deze syllabus helpt u vanuit meerdere invalshoeken met het realiseren van uw eigen FM-doelstellingen op het gebied van HNW. Meer informatie en bestellen

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.