Logo
  • Nieuws
  • 12 mei 2020
  • Bron: Willis Towers Watson

Thuiswerken door corona: productiviteit vrijwel gelijk gebleven

De drastische toename van thuiswerken veroorzaakt door de COVID-19-pandemie heeft de productiviteit van het personeel in Nederland niet significant geschaad. In een peiling onder Nederlandse bedrijven zei 12% van de werkgevers dat nieuwe werkregelingen de productiviteit hebben verhoogd, 12% zei dat er geen verandering was opgetreden, terwijl 38% aangaf dat er slechts een kleine negatieve impact was op de productiviteit. Slechts 8% zei dat hun productiviteitsdaling gematigd was, en 2% noemde de daling groot.

Beeld Thuiswerken door corona: productiviteit vrijwel gelijk gebleven

Dit blijkt uit onderzoek in april van adviesbureau Willis Towers Watson onder 109 Nederlandse werkgevers die wereldwijd ongeveer 2 miljoen werknemers in dienst hebben. Bijna tweederde van de werkgevers (62%) zegt nu dat meer dan 75% van hun personeel op afstand werkt. Voor de corona-uitbraak zei de helft dat minder dan 10% van hun personeel op afstand werkte.

Gevraagd naar de gedachte om te stoppen met hun nieuwe flexibele werkregelingen, zei 67% dat er geen einddatum is gepland. Omdat thuiswerken over het algemeen goed werkt, gelooft Willis Towers Watson niet dat bedrijven erop zullen aandringen dat personeel terug gaat naar kantoor, vooral vanwege bezorgdheid over social distancing op de werkplek. Angel Hoover, Head of Benelux bij Willis Towers Watson: "Werkgevers hebben gezien dat medewerkers net zo productief kunnen zijn als ze niet op kantoor zijn, en dat kan een grotere verschuiving naar flexibeler werken tot gevolg hebben, wat gevolgen kan hebben voor kantoorvastgoed en de economie als geheel."

Sociale betrokkenheid

Het onderzoek keek ook naar wat werkgevers doen om het personeel te helpen omgaan met de druk en veranderingen veroorzaakt door door corona, en daaruit bleek:

  • 45% van de werkgevers heeft de toegang van het personeel tot programma’s voor hulp en ondersteuning aan medewerkers vergroot, en nog eens 19% is van plan dit te doen.
  • 82% biedt virtuele mogelijkheden voor sociale betrokkenheid voor teams en afdelingen om mensen te helpen contact te houden en nog eens 8% is van plan dit te doen.

Hoewel alle bedrijven regelmatig communiceren met personeel om hen op de hoogte te houden, doen de meeste op dit kritieke moment niet genoeg om naar hun personeel te luisteren, aldus Willis Towers Watson. Sinds de coronacrisis is begonnen heeft slechts 15% hun personeel gevraagd naar hun standpunten en behoeften op het gebied van arbeidsvoorwaarden, en 24% heeft focusgroepen ingezet.

Leiderschapsmoment

Angel Hoover: “Hoewel dit een uitdagende tijd is voor bedrijven, legt het ook grote spanningen en druk op individuele mensen. Goede werkgevers denken na over manieren om hun personeel te helpen de pandemie te doorstaan, door betere communicatie, flexibeler werken en verbeteringen in de secundaire arbeidsvoorwaarden. Dit is een baanbrekend leiderschapsmoment voor veel bedrijven. Degenen die hun mensen op de eerste plaats zetten, zullen het best gepositioneerd zijn om uit de crisis te komen met een hoger welzijn en betrokkenheid van werknemers, die essentieel zullen zijn voor het toekomstige succes van elk bedrijf.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.