Logo
  • Nieuws
  • 20 juli 2020
  • Bron: SD Workx

Terug naar kantoor tijdens corona: 5 vragen en antwoorden

Kuchschermen, social distancing en een stevige dosis goede moed vormen de eerste stappen voor de terugkeer naar kantoor in coronatijd. Maar al snel volgen ook allerlei praktische en HR-gerelateerde vragen. Elly Vriends, HR- en Facility Manager bij SD Worx, deelt daarom 5 vragen en de antwoorden.

Beeld Terug naar kantoor tijdens corona: 5 vragen en antwoorden

Hoe pas je ‘safety first’ het beste toe binnen je organisatie?
Of je nu in een kantoor- of een winkelpand werkt, iedere ruimte is anders. Maar onze prioriteiten zijn hetzelfde: veiligheid staat voorop. Ondertussen zijn de meeste medewerkers expert in thuiswerken en (video)bellen. Toch zien we dat veel bedrijven langzaamaan hun fysieke werkplekken weer openstellen. De versoepeling van de maatregelen biedt deze ruimte, mits de RIVM-richtlijnen in acht worden genomen. Dit doe je bijvoorbeeld door het aanbrengen van 1,5-meter stickers, het ophangen van posters met duidelijke hygiënevoorschriften en het creëren van afstand tussen de werkplekken.

Hoe combineer je thuiswerkend en kantoorwerkend personeel?
Hoe houd je overzicht in wie nu thuiswerkt en wie ‘live’ op kantoor aanwezig is? En hoe voorkom je dat het te druk wordt op kantoor? Contact tracing biedt hier mogelijk een antwoord. Deze technologie biedt registratiemogelijkheden zodat medewerkers online eenvoudig een kantoorwerkplek kunnen reserveren. Uiteindelijk biedt dit een hoop gebruiksgemak. Hierdoor krijgen (office) managers inzicht in teamaanwezigheid en kan iedereen veilig en flexibel blijven werken.

Hoe krijg je het welzijn van je medewerkers weer op peil?
Veel mensen moesten door de coronacrisis plotseling een gezinsleven met thuiswerken combineren. Of ze kregen te maken met (al dan niet tijdelijke) werkeloosheid. Hoe dan ook: velen hebben een stressvolle periode achter de rug. Als werkgever is het belangrijk om deze stress te (h)erkennen, en te polsen naar de gemoedstoestand en betrokkenheid van je medewerkers. Dat kan informeel bij het koffiezetapparaat – mét de nodige afstand natuurlijk. Het kan ook formeler worden aangepakt: instrueer je teammanagers over hoe zij deze thema’s bespreekbaar kunnen maken met hun teams. Je kunt daarnaast ook gebruikmaken van een online vragenlijst om te vragen hoe je medewerkers zich voelen. Zo ontvang je real-time feedback over de actuele stand van zaken.

Hoe kan ik het beste omgaan met wijzigingen in mijn personeelsbezetting?
Door de coronacrisis bestaat de kans dat je moet reorganiseren. Heb je wellicht tijdelijke onderbezetting? Of kijk je juist uit naar de inzet van freelancers of nieuwe medewerkers? Personeelsplanning wordt cruciaal voor een haalbare doorstart of continuering van je bedrijf. Daardoor is het een goede optie om een tijdelijke HR- of salarisconsultant, uitzendkracht op locatie of andere specialist in te zetten. Zo kun je de continuïteit garanderen, terwijl de zaken blijven draaien of worden opgestart.

Hoe gaan we verder in het tijdperk na corona?
We merken dat onze collega’s na al dat thuiswerken weer wat vaker naar kantoor willen komen. Omdat veel medewerkers de behoefte hebben aan een andere werkomgeving dan enkel de thuiswerkplek, is het belangrijk voor organisaties om een verantwoorde middenweg te vinden. Zorg ervoor dat, mede dankzij de bovenstaande antwoorden, je bedrijf coronaproof wordt!

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.