Logo
  • Nieuws
  • 2 augustus 2012
  • Eliza van den Anker

Factoren die de huisvestingskeuze beïnvloeden

In de literatuur worden vier soorten factoren genoemd die de huisvestingskeuze beïnvloeden: push-, pull-, keep- en objectionfactoren. In FMM Magazine bespreken Theo van der Voordt, Hilde Remøy (TU Delft) en Tim Hendrikx (MOOI lost op) de belangrijkste push- en pullfactoren.

Beeld Factoren die de huisvestingskeuze beïnvloeden

Van pushfactoren is sprake als het huidige gebouw niet langer voldoet. Pullfactoren duiden op een hoge aantrekkingskracht van alternatieve opties. Keepfactoren zijn redenen om in het huidige gebouw te blijven, objectionfactoren redenen die een organisatie ervan weerhouden om zich in een gebouw te vestigen. Verreweg de meeste migratiestudies beperken zich tot de push- en pullfactoren. Als de keepfactoren (veel) sterker zijn dan de pull- of pushfactoren, is de kans groot dat er geen verhuizing plaatsvindt.

 

Zwaarwegende motieven

Ruimtegebrek, bereikbaarheid en representativiteit van het gebouw zijn al decennialang zwaarwegende motieven om te verhuizen. Ook nu nog zijn groei, bereikbaarheid (ook en vooral per openbaar vervoer) en representativiteit belangrijke motieven. Opvallend is het toegenomen belang van milieutechnische factoren en nieuwe manieren van (samen)werken met een toenemende behoefte aan sociale interactie. Een enkele keer is ‘cultuurverandering’ genoemd c.q. het samensmelten van drie verschillende culturen na een fusie, of is de aanleiding een aflopend huurcontract.

 

Op de vraag naar pullfactoren zijn vergelijkbare argumenten genoemd, aangevuld met 'centrale ligging in Nederland' en 'lage grondprijs'. Belangrijkste keepfactoren zijn een positief imago van de plek, 'emotionele binding' en traditie ('het bedrijf is hier van oudsher gevestigd'). Belangrijkste bezwaren om te verhuizen zijn de hoge investeringskosten en verhuiskosten, personele overwegingen (verder van huis, nieuwe huisvesting vinden), het in eigendom hebben van het gebouw en opzien tegen een minder productieve periode.

 

Serieuze afweging

Opvallend is dat het gros van de gebruikers een serieuze afweging maakt tussen blijven of verhuizen. Doorslaggevende motieven in deze afweging zijn vaak de kenmerken van de huidige locatie, de uitkomsten van de businesscase, jaarlijkse huisvestingskosten bij verschillende scenario’s en duurzaamheid. Andere motieven, zoals 'medewerking huidige eigenaar' en 'emotionele binding', spelen eveneens een rol.

 

Ook de keuze tussen verhuizen naar nieuwbouw of bestaande bouw wordt doorgaans serieus tegen het licht gehouden. De keuze voor nieuwbouw wordt vaak ingegeven door de mismatch tussen de vraag en het aanbod aan bestaande bouw, beperkte aanpasbaarheid van bestaande gebouwen en financiële overwegingen. De argumenten om te kiezen voor bestaande bouw variëren van een snel verhuistraject, flexibiliteit en korte huurcontracten tot behoefte aan identiteit en duurzaamheid.

 

Lees meer in FMM Magazine

Lees het volledige artikel van Theo van der Voordt, Hilde Remøy en Tim Hendrikx in de augustus-editie van FMM Magazine. Dit artikel maakt onderdeel uit van het katern 'Duurzaamheid', waar online ook een dossier van te vinden is. Wilt u meer kennis en inzicht? Maak dat vandaag nog voordelig kennis met de grootste FM-community van Nederland. Meer informatie

 

 

Leergang Bedrijfskunde voor FM

De rol van facility management binnen de organisatie groeit. Van facility management wordt verwacht dat het aansluit op de missie, visie en strategie van de organisatie en een belangrijke bijdrage levert bij het behalen van de doelstellingen.

 

Om hier ook daadwerkelijk invulling aan te kunnen geven moet u als facility manager in staat zijn om de strategie van de organisatie te beoordelen. Op een gelijkwaardig niveau te kunnen ‘sparren’ met uw directie en met managers van andere disciplines. En de optimale vertaalslag naar de facilitaire organisatie te maken als een geïntegreerd onderdeel van de totale organisatie. Dit vraagt om specifieke kennis van onder meer strategisch management, financieel management, HRM, ICT en inkoop. Leer meer in de Leergang Bedrijfskunde voor FM.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.