Logo
  • Nieuws
  • 3 juli 2013
  • Peter Bekkering

Checklist voor een goede receptionist

Een onbeleefde receptionist is één van de grootste irritaties van bezoekers van een organisatie. Een goede ontvangst kan het verschil maken voor uw bedrijf. Maar waar herken je een goede receptionist aan?

Beeld Checklist voor een goede receptionist

Het lijkt zo makkelijk. Je zet iemand achter een balie en voilà: een receptionist. Niet dus. Lang niet iedereen is geknipt voor deze rol. Aan de hand van onderstaande checklist van Securitas kan worden gecheckt of uw receptionist aan alle punten voldoet.

 

1. Vriendelijk
Een goede receptionist is altijd vriendelijk en is er voor alle gasten.

 

2. Beleefd
De houding en het gedrag van de receptionist sluiten aan bij de bedrijfscultuur van de organisatie.

 

3. Behulpzaam
Een goede receptionist is een helpende hand. De receptionist neemt bijvoorbeeld de spullen aan van iemand die met volle handen binnenkomt of biedt een paraplu aan bij slecht weer.

 

4. Betrokken
Een goede receptionist is oprecht geïnteresseerd in de bezoeker. Hij of zij toont bijvoorbeeld interesse na afloop van een sollicitatiegesprek en herkent iemand die voor een tweede keer op bezoek is.

 

5. Verzorgd
Een goede receptionist draagt passende kleding die aansluit bij de bedrijfscultuur, heeft verzorgde handen en draagt, wanneer het een vrouw is, subtiele make-up.

 

6. Daadkrachtig
Een receptionist durft beslissingen te nemen. Als een bezoeker bijvoorbeeld te lang moet wachten of als iemand zich niet netjes gedraagt, verzint de receptionist een passende oplossing en grijpt in.

 

Haal maximaal rendement uit uw facilitaire servicedesk

Bent u bezig met het doorontwikkelen en optimaliseren van uw facilitaire servicedesk? Zit u in de spagaat van maximale interne dienstverlening tegen minimale kosten? Deze training bespreekt de doorontwikkeling en optimalisatie van een servicedesk voor zowel de facilitaire organisatie als voor de gehele bedrijfsvoering. U krijgt alle handvatten die u nodig heeft bij het opzetten van een facilitaire servicedesk, zoals inrichting van producten en diensten, werkwijzen, taakopvattingen, procedures, taakverdeling, bevoegdheden en verantwoordelijkheden en kwaliteit en kwantiteit van personele inzet. Meer informatie een aanmelden

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.