Logo
  • Achtergrond
  • 12 juli 2019
  • Peter van den Hout en foto Martine Sprangers

Human Based Working en de evolutie van kantoren

De aard van kantoorwerkzaamheden evolueert zich aan de hand van de strekking van taken en opdrachten, de ontwikkeling van technologieën, de veranderingen op het gebied van managementstijl en de behoeften van medewerkers. De ontwikkeling van ‘het nieuwe werken’ heeft een grote impact op de manier waarop kantoren zijn ingericht.

Beeld Human Based Working en de evolutie van kantoren

De werkomgeving moet te allen tijde de werkstijl en de werkelijke behoeften van een organisatie weerspiegelen. Flexibiliteit, toegang tot verschillende werkzones, moderne technologie, mobiliteit en het comfort van de medewerkers; dát zijn de uitdagingen waar moderne kantooromgevingen tegenwoordig mee te maken hebben.

Human Based Working: de wensen van jouw mensen 

Rohde & Grahl heeft de pijlers van het nieuwe werken samengevoegd in de interieurvisie Human Based Working. Vanuit deze visie richten we de werkplek in op functies, behoeften en rollen binnen een bedrijf. We achterhalen wie in een bedrijf werkt, welke behoeften medewerkers hebben en welke talenten bedrijven aan zich willen binden. Daarin staan niet de mogelijkheden die een kantoor biedt centraal, maar zijn de mensen die in het bedrijf werken leidend bij de inrichting. Van callcenter tot reclamebureau; door het voldoen aan de specifieke werkbehoeften creëren we flexibele werkomgevingen die inspireren, aanzetten tot samenwerking en plaats bieden aan elke werkwens binnen een organisatie.

Kennis is de sleutel tot welzijn en productiviteit 

De moderne werkomgeving probeert de veranderingen van het nieuwe werken te volgen en bij te houden door te voldoen aan de verwachtingen van de gebruikers en hen comfortabele oplossingen te bieden voor het uitvoeren van taken. Taken die verschillen van de werkzaamheden zoals deze in het verleden werden verricht. Om ervoor te zorgen dat een kantoorruimte op effectieve wijze aan deze vereisten voldoet, is het noodzakelijk een organisatie te leren kennen. Deze kennis is de basis van alle activiteiten met betrekking tot een bewuste inrichting van een kantoorruimte en een positieve invloed op het welzijn en de productiviteit van werknemers.

Human Based Working is continu in ontwikkeling 

Werkzaamheden op kantoor ontwikkelen zich continu. De evolutie van het nieuwe werken (Human Based Working) wordt onderverdeeld in drie stappen: de stap van stationaire naar mobiele werkzaamheden, van routinematig naar conceptueel werken en van individuele opdrachten naar teamwork. Onze analyse toont aan dat de gemiddelde bezettingsgraad van bureaus binnen bedrijven 55 procent is. Dit betekent dat bureaus vrijwel de helft van een werkdag onbezet zijn en de aangewezen gebruikers op een andere plek hun werkzaamheden en taken verrichten.

Groeiende wens naar mobiliteit en flexibiliteit 

Doordat onze manier van werken steeds mobieler wordt, vervaagt de multifunctionele rol van bureaus. Mobiliteit heeft ook een intern karakter binnen het nieuwe werken. Er wordt niet alleen aan een bureau gewerkt, maar ook in verschillende kantoorzones. Daarnaast groeit de populariteit van externe mobiliteit en het zogenaamde flexwerken, denk aan werken vanuit huis, een café, zakenreizen of werken op verschillende afdelingen. De overgang van stationair werken aan een bureau naar een mobiele manier van werken vanuit verschillende zones binnen en buiten een kantoor, genereert een groeiende behoefte aan een breder aanbod van kantoorfaciliteiten die werknemers helpen werkzaamheden soepel uit te voeren.

Specifieke ruimtes voor specifieke taken 

Werkzaamheden die in het verleden gebaseerd waren op het routinematig uitvoeren van herhalende taken, veranderen in deze tijd van het nieuwe werken in meer conceptuele, mentale werkzaamheden, die focus en concentratie vereisen. Individuele creativiteit, analyses, het zoeken naar inspiratie, conceptueel denken en leren door zelfontplooiing zijn voorbeelden van activiteiten die medewerkers tegenwoordig uitvoeren in de werkomgeving. Moderne kantoren, gebaseerd op het concept van open ruimtes, bieden medewerkers lang niet altijd de juiste (rand)voorwaarden om deze ‘nieuwe’ werkzaamheden effectief uit te voeren. Ons onderzoek onder bedrijven en medewerkers wijst uit dat lawaai en het gebrek aan mogelijkheden om in stilte te werken de grootste nadelen van open ruimtes zijn. Het is daarom belangrijk bij het uittekenen en inrichten van een kantooromgeving rekening te houden met het aspect concentratie door specifieke ruimtes aan te wijzen waar werknemers ongestoord kunnen werken.

‘Teamwork makes the dream work’ 

Voor de jongste generatie werknemers is teamwork van groeiend belang. Zij geven de voorkeur aan dit onderdeel van het nieuwe werken, oftewel het gezamenlijk uitwisselen van informatie en kennis en snel overleg. Voor hen is het kantoor voornamelijk de plek waar zij sámen kunnen werken. Vanwege de diverse vormen van samenwerking en de manier waarop de nieuwe generatie activiteiten graag uitvoert, moet de kantooromgeving de juiste ruimte- en interieuroplossingen bieden. Onze ervaring leert dat een ontoereikend aantal ontmoetingsplaatsen, zowel professioneel als gemeenschappelijk, een groot struikelblok is binnen moderne kantoren en een vrije samenwerking tussen collega’s in de weg staat.

De helft van de werknemers vindt het lastig om vrije dagen op te nemen. Dit blijkt uit onderzoek van FNV naar de gevolgen van hoge werkdruk onder 816 werknemers uit verschillende bedrijven en instellingen.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.