Logo
  • Achtergrond
  • 29 juni 2021
  • Bron Conclusion Implementation

De Communication Hub maakt het Kantoor van Morgen mogelijk

Het kantoor van de toekomst gaat uit van hybride werken en staat in het teken van ontmoeten, uitwisselen van kennis en delen van inspiratie. Nowy Styl laat zien hoe dat kantoor er in de praktijk uitziet.

Beeld De Communication Hub maakt het Kantoor van Morgen mogelijk

Veel organisaties heroriënteren zich op de rol van hun kantoor. De zoektocht naar een meer hybride vorm van werken, waar mensen remote werken en werken op kantoor combineren, was voor de corona-pandemie al ingezet en is het afgelopen jaar in een stroomversnelling gekomen.

Wat heeft deze versnelde ervaring met (veel meer) thuiswerken aan lessen opgeleverd? In welke mate zal de verhouding tussen werken op kantoor en ‘remote werken’ duurzaam veranderen? En hoe ziet het kantoor van de toekomst eruit? 

Community-gevoel

Nowy Styl ontwikkelde een heldere visie op dat kantoor van morgen in de vorm van de Communication Hub. Dit nieuwe kantoorconcept gaat uit van een organisatie waar hybride werken de norm is. Bij het gebruik van de kantoorruimte staan ontmoeten, uitwisselen van kennis en ervaring, delen van inspiratie, teambuilding en het creëren van een community-gevoel en commitment centraal. 

Concreet hanteert de Communication Hub de volgende uitgangspunten: 

  • Het kantoor wordt vooral de plek voor ontmoetingen en interactie tussen medewerkers
  • Gedeeltelijk thuiswerken wordt de standaard
  • De inrichting van het kantoor is direct gerelateerd aan het type activiteit dat een werknemer op een bepaald moment uitvoert.

Wat dat laatste betreft: Het kantoor is ingedeeld in verschillende ruimtes, zoals bijvoorbeeld ‘concentratieruimtes’, ‘agile ruimtes’ en communicatieruimtes. De communicatieruimtes bevatten – uiteraard – ook de mogelijkheid voor remote meetings en video-calls.

Ook een ‘Nap room’ – voor de Power Nap – is onderdeel van het concept. Het management maakt gebruik van gedeelde werkruimtes en het totale kantoor is zo ingericht dat de leidinggevenden de tijd dat ze op kantoor zijn vooral doorbrengen met hun medewerkers.

Jarenlange ervaring

De Communication Hub ontstond op basis van Nowy Styls jarenlange ervaring met kantoorinrichting, uitgebreid onderzoek en vele gesprekken met klanten. 

Voor het optimaal inrichten van de Communication Hub en de verschillende functionele ruimtes ging een multi-disciplinair team van architecten, interieurontwerpers, psychologen en communicatiespecialisten aan de slag. De uitdaging was om de kennis rondom hybride werken én de lessons learned van de pandemie optimaal om te zetten in een nieuw concept. De voornaamste les is daarbij dat mensen vaak uitstekend presteren als ze thuiswerken, maar dat voor specifieke activiteiten waarbij creativiteit, innovatie, brainstormen et cetera gewenst zijn de ontmoeting op kantoor nog steeds zeer waardevol is. 

Op basis van deze uitgangspunten ontstond, wat Nowy Styl zelf noemt ‘een collectie van suggesties’ voor de inrichting van het kantoor van morgen. Een uitgebreide beschrijving van de Communication Hub is te vinden in het whitepaper dat je kunt downloaden op deze pagina.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.