Behouden van talent wordt steeds uitdagender voor HR
Werkgevers verwachten volgend jaar meer moeite te hebben om talent aan boord te houden. Organisaties kunnen zich volgens HR-professionals vooral in de uitstraling in termen van cultuur en sfeer onderscheiden. Maar kijkend naar de middelen die HR-afdelingen inzetten, blijkt dat de arbeidsmarktcommunicatie nog steeds vrij traditioneel is.
Dit meldt Consultancy.nl op basis van cijfers uit het onderzoeksrapport HR Trends 2017-2018 van Berenschot, ADP en Performa onder 1.000 HR-professionals.
Met het opwarmen van de arbeidsmarkt nemen voor werknemers in vaste dienst de kansen op een baan ergens anders sterk toe. Uit onderzoek blijkt dat meer dan een kwart van de werknemers op zoek is naar een andere baan. De HR-professionals in het HR-trends onderzoek merken dit ook, nog maar een kleine meerderheid van de bedrijven geeft aan géén moeite te hebben met het behoud van personeel. In 2016 lag dit percentage nog op 69% en in 2015 zelfs op 79%. In de komende twaalf maanden verwachten HR-professionals zelfs nog meer moeite te krijgen met het behouden van hun personeel: slechts 41% verwacht in 2018 hiermee geen moeite te hebben. Ook in deze cijfers zien we een langzaam maar zeker herstel van de arbeidsmarkt, stelt Van der Spek. “Er is geen sprake meer van de dominante ‘werkgeversmarkt’ zoals we die zagen tijdens de crisis.”
Arbeidsmarktcommunicatie en employer branding
Na het opstellen van duurzaam inzetbaarheidsbeleid, staat dan ook op de tweede plek van belangrijkst HR-beleidsthema’s voor 2017 het versterken van de arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Uit het onderzoek blijkt verder dat organisaties zich er van bewust zijn dat zij zich niet meer alleen op het gebied van primaire arbeidsvoorwaarden kunnen onderscheiden. Vooral de uitstraling van de organisatie in termen van bedrijfscultuur en sfeer (70%) kunnen organisaties zich volgens de HR-professionals in het onderzoek onderscheiden. Ook spraakmakende producten of diensten en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn met respectievelijk 47% en 41% van de respondenten belangrijke onderscheidende factoren op de arbeidsmarkt.
Kijkend naar de middelen die HR-afdelingen inzetten, blijkt dat de arbeidsmarktcommunicatie in Nederland anno 2017 nog steeds vrij traditioneel is. Het meeste wordt gebruik gemaakt van websites, advertenties en social media (88%) of het betrekken van bestaande medewerkers (86%), terwijl moderne tools zoals werkgeversbeoordelingssites (6%), serious gaming (3%) en big data (5%) slechts door een enkeling worden toegepast. Ook wordt er relatief veel gebruik gemaakt van aansluitingen bij opleidingsinstituten (56%) en beurzen (31%).
Talentmanagement en innovatieve organisatieconcepten
De combinatie van de toenemende moeite met het werven van talent en met het behouden van talent zorgt ervoor dat bedrijven te maken krijgen met serieuze talentmanagement-uitdagingen. Dat talentmanagement naar verwachting snel in belang zal stijgen op de strategische agenda’s van HR-professionals is daarom niet heel verrassend, stellen de onderzoekers. Een aantal jaren werd de lijst met strategische prioriteiten zelfs gedomineerd door talent management, maar in 2015 viel dit aandachtspunt terug naar de tiende plaats. Nu lijkt het belang van talent management weer op zijn terugweg. “Als we vooruitblikken en kijken naar de beleidsthema’s die naar de mening van de respondenten de agenda van 2018 gaan (of zouden moeten) bepalen dan zie we dat talent management naast duurzame inzetbaarheid, strategische personeelsplanning en ontwikkeling van innovatieve organisatieconcepten de grootste stijgers zullen zijn”, sluit Van der Spek af.
Eerder onderzoek toonde aan dat door het aantrekken van de economie de salarissen en het aantal vacatures op de arbeidsmarkt stijgen.